Developing mathematical problem-solving competence for 10th graders through solving equations to quadratic equation

Xuan Mai Vo1,, Quoc Loc To2
1 Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, Dong Thap University, Vietnam
2 Student, Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, Dong Thap University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Under the 2018 General Education Program, mathematical problem-solving competence is critical and needs to be formed and developed for students. Nationawide studies have  been done on relevant issues and recommended ways to improve this competence. Based on those studies, the article presents the manifestations of mathematical problem-solving competence for students in high schools. Thereby, the article proposes some measures for improvement through teaching to tackle equations related to quadratic equations (Math 10).

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Chu, C. T. (2014). Bàn về những năng lực toán học của học sinh phổ thông. Journal of Science of HNUE -Interdisciplinary SCI, 59(1),12-18.
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên). (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, T. H. M., & Bùi, M. Đ. (2019). Xây dựng câu hỏi, bài tập kiểm tra, đánh giá năng lực giải quyết vấn đề toán học của học sinh trung học phổ thông trong dạy học chủ đề “hàm số”. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt kì 2 tháng 5, 226-234.
Krutexki, V. A. (1973). Tâm lí năng lực toán học của học sinh. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Polya, G. (1945). How to solve it. Princeton University Press.
Nguyễn, H. C. (2005). Những vấn đề cơ bản về chương trình và quá trình dạy học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, N. H., & Nguyễn, V. T. B. (2020). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học trong dạy học giải phương trình bằng phương pháp vectơ ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt kì 1 tháng 5/2020, 98-104.
Nguyễn, T. L. P. (2016). Chương trình tiếp cận năng lực và đánh giá năng lực người học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Phan, A. T. (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh trong dạy học toán lớp 11 trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ khoa học giáo dục. Vinh: Trường Đại học Vinh.
Trần, N. D., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Vũ, N. T. H., Ngô, H. L., Phạm, H. Q., & Phạm, T. T. T. (2020). Sách giáo khoa Toán 10 – Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, V. H., Vũ, T., Doãn, M. C., Đỗ, M. H., & Nguyễn, T. T. (2000). Đại số 10. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.