Fragmentary structures in the novels by John Maxwell Coetzee 

Dien Nguyen Bui1,
1 Linguistics and Literature Department, Ho Chi Minh City University of Education, Vietnam

Main Article Content

Abstract

John Maxwell Coetzee is a great writer of contemporary world literature. In 2003, he was honored to receive the Nobel Prize in Literature. His novels suggest many layers of meaningful value for research and scholarship. One of these outstanding features is the structural construction technique - fragmentary structure. This research focuses on exploiting the structure of fragments in Coetzee's novel in a number of structural types: fragments, Rubik's games, weaving, and twisting the text. From there, it contributes to exploiting and explaining content layers and unveiling Coetzee's outstanding ability in storytelling.

Article Details

References

Coetzee, J. M. (2004). Ruồng bỏ (Thanh, V., Biên dịch). Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Phụ nữ.
Coetzee, J. M. (2019). Những cảnh đời tỉnh lẻ - Mùa hè (Hương, C., Biên dịch). Hà Nội: NXB Phụ nữ Việt Nam.
Đặng, A. Đ. (2001). Đổi mới nghệ thuật tiểu thuyết phương Tây hiện đại. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Lê, B. H., Trần, Đ. S., & Nguyễn, K. P. (2006). Từ điển thuật ngữ văn học. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Mikhail, M. B. (2003). Lý luận và thi pháp tiểu thuyết (Phạm, V. C., Biên dịch). Hà Nội: NXB Hội nhà văn.
Phạm, T. A. (2015). Đa văn bản trong tiểu thuyết Ruồng bỏ của John Maxwell Coetzee. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, số 41, 51-55.
Thái, P. V. A. (Ngày 22 tháng 9 năm 2021). Trò chơi kết cấu trong tiểu thuyết Việt Nam đầu thế kỷ XXI. Nghiên cứu – Lí luận văn học. Truy cập từ https://khoanguvandhsphue.edu.vn/2021/09/22/tro-choi-ket-cau-trong-tieu-thuyet-viet-nam-dau-the-ki-xxi/
Trần, H. S. (2007). Bi kịch Ruồng bỏ trong tiểu thuyết cùng tên của John Maxwell Coetzee. Tạp chí Sông Hương, số 215 (tháng 1).
Trần, Q. H. (2017). Cốt truyện phân mảnh, lắp ghép trong sáng tác của Hồ Anh Thái. Tạp chí Khoa học xã hội, số 2 (222), 4-55.
Trần, Q. H. (2018). Sự khác biệt của yếu tố hậu hiện đại trong sáng tác của Hồ Anh Thái và Haruki Murakami. Học viện Khoa học xã hội, Việt Nam.