General researches on academic advisory models in the world and in Vietnam

Dao Thep Cao1,, Van Dat Tran2
1 Dong Thap University, Vietnam
2 An Giang University, Viet Nam National University, Ho Chi Minh City, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Academic advisors are noticeable features in the credit training system. They not only play an important role in the training process but also affect student learning processes. They are considered as the “connecting bridge” in the tripartite chain of student-curriculum-university. In order for academic advisors to work effectively, universities can decide how to organize and operate specifically appropriate advisory models. This article presents general researches on academic advisory models in the world and in Vietnam. The result of the article is the practical and theoretical foundations to choose the most suitable model applied so as to enhance the training quality.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2007). Quyết định số 43/2007/QĐ-BGDĐT về Ban hành Quy chế đào tạo đại học và cao đẳng hệ chính quy theo học chế tín chỉ.
Grabb, Roger. (2007). Models of Academic Advising. Victoria University.
Habley, W. R. (1983). Organizational structures for academic advising: Models and implications. Journal of College Student Personnel, 24 (6), 535- 40.
Lassegard, J. P. (2008). The effects of peer tutoring between domestic and international students: The tutor system at Japanese universities. Higher Education Research & Development, 24(4), 357-369. Doi:10.1080/07294360802406825.
King, Margaret C. (2008). Organization of Academic Advising Services. Academic Advising a comprehensive Handbook.
Nguyễn, T. H. P. (2013). Kỹ năng tư vấn của cố vấn học tập trong các trường đại học. Luận án tiến sĩ chuyên ngành Tâm lý học, Học viện Khoa học xã hội - Viện Hàn lâm khoa học xã hội Việt Nam.
Pardee, C. F. (2000). Organizational structures for advising. Retrieved - February 11, 2010 - from the NACADA Clearinghouse of Academic AdvisingResources. http://www.nacada.ksu.edu/Clearinghouse/AdvisingIssues /org_models.htm.
Trần, T. M. Đ., & Kiều, A. T. (2012). Cố vấn học tập trong các trường đại học. Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội, Khoa học Xã hội và Nhân văn, 28 (2012), 23‐32.
Trần, T. M. Đ., & nhóm nghiên cứu của Đại học Quốc gia Hà Nội. (2012). Xây dựng mô hình hoạt động của CVHT trong đào tạo tín chỉ ở trường đại học Việt Nam. Đề tài nghiên cứu khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội.
Zunker, V. G. (2002). Career Counselling: Applied Concepts of Life Planning (6th ed). Bruce/Cole, California: Pacific Grove.