Short story of The Toad Man by Nguyen Thi Diep Mai from a post-modern perspective

Ngoc Luyen Bui1,
1 Postgraduate, Thu Dau Mot University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Postmodernism is a cultural and spiritual phenomenon that originated in the West in the second half of the twentieth century. Although existing long in the West, it has only attracted more attention in Vietnam over the past decade or so. Postmodernism is basically associated with a crisis of faith, disappointment in reality and human alienation, with "de-delusion", "anti-fantasy", and cultural pluralism; it both denies, accepts and transforms the principles of modernism, and also combines the popularity and democracy with the elite and "scientific" character of literature. The application of postmodern literary theory into the works of Vietnamese writers is remarkably underway. The postmodern spirit has impacted the thinking of many writers, including Nguyen Thi Diep Mai. The short story "The Toad Man" by writer Nguyen Thi Diep Mai is one of the works bearing the imprint of postmodernism manifested in aspects such as non-narrative, intertextual, assembling and dissecting structure and pieces.

Article Details

References

Hoàng, P. (chủ biên). (2003). Từ điển Tiếng Việt. Đà Nẵng: NXB Đà Nẵng.
Lại, N. Â. (2016). 150 thuật ngữ văn học. Hà Nội: NXB Văn học.
Lê, B. H., Trần, Đ. S., & Nguyễn, K. P. (đồng chủ biên). (1992). Từ điển thuật ngữ văn học. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Lê, H. B. (2019). Văn học hậu hiện đại. Hồ Chí Minh: NXB Tổng hợp thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn, T. D. M. (2001). Nhân tình. Cà Mau: NXB Mũi Cà Mau.
Nguyễn, Q. T. (2002). Tuyển tập Bình Nguyên Lộc. Hà Nội: NXB Văn học.
Nguyễn, H. T. A. (2012). Không gian mảnh vỡ trong tiểu thuyết Thành phố quốc tế của Don Delillo. Tạp chí Khoa học Đại học Huế, tập 72A, số 3, 19-25. Truy cập từ https://tailieumienphi.vn/doc/khong-gian-manh-vo-trong-tieu-thuyet-thanh-pho-quoc-te-cua-don-delillo-f445tq.html.
Phạm, T. L. (2021). Truyện ngắn Đồng bằng sông Cửu Long mười năm đầu thế kỷ XXI - Nhìn từ phương diện nội dung phản ánh và nghệ thuật thể hiện. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, tập 57, số 1C (2021), 217-226. Truy cập từ http://thanhdiavietnamhoc.com/truyen-ngan-dong-bang-song-cuu-long-muoi-nam-dau-the-ky-xxi-nhin-tu-phuong-dien-noi-dung-phan-anh-va-nghe-thuat-the-hien/
Phùng, G. T. (2016). Những dấu hiệu của chủ nghĩa hậu hiện đại trong văn xuôi Việt Nam đương đại (Giai đoạn 1986 - 2012). Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Trần, Đ. T. (1989). Vấn đề con người và chủ nghĩa “Lý luận không có con người”. Hồ Chí Minh: NXB Thành phố Hồ Chí Minh.
Trần, Đ. S. (chủ biên). (2012). Lí luận văn học - Tập 2 Văn học và thể loại văn học. Hà Nội: NXB Đại học Sư Phạm.
Trần, T. M. N. (2008). Những đổi mới trong tiểu thuyết Việt Nam từ 1986 - 2000 (Luận án Tiến sĩ). Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Thành phố Hồ Chí Minh.
Trần, T. M. N. (2013). Đa dạng hóa nghệ thuật kết cấu tác phẩm trong tiểu thuyết Việt Nam thời kì đổi mới. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, số 8, 90-101. Truy cập từ https://vjol.info.vn/index.php/DHMHCM-XH/article/view/53116/43734.
Trần, P. L. (2013). Tổng quan liên văn bản. Tạp chí Khoa Văn học Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. Truy cập từ http://khoavanhoc-ngonngu.edu.vn/nghien-cuu/ly-luan-va-phe-binh-van-hoc/4182-tng-quan-v-lien-vn-bn.html.