Developing ict application capacity for students activities writing scientific research results at Can Tho University of Technology

Văn Kiệt Nguyễn1, , Thi Thuy Linh Pham2
1 Department of Political and Student Affairs, Can Tho University of Technology, Vietnam
2 Faculty of Information Technology, Can Tho University of Technology, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Information and communication technology (ICT) plays an important role in education and in life. The application of information and communication technology in scientific research activities at universities is an inevitable trend. This study presents the role of ICT application in writing scientific research papers of students of Faculty of Bio-Food Technology, Can Tho University of Engineering and Technology. Students were trained to use some software (Microsoft Word, Mathype and ChemOffice) in writing graduation projects and scientific research papers, and then they were assessed on ICT capacity before and after applying. The results show that the training course applied has a positive effect on the development of students' ability to apply information and communication technology in writing reports on scientific research results.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Thông tư số 26/2021/TT-BGDĐT ngày 17 tháng 9 năm 2021 của Bộ Giáo dục và Đào tạo quy định về hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên trong cơ sở giáo dục đại học.
Henriette, E. (2015). The shape of Digital transformation: A systematic literature review. Mediterranean conference on information systems proceeding, 10-23.
Nguyễn, T. T. H. (2017). Dạy học theo định hướng nghiên cứu khoa học cho sinh viên kỹ thuật. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt (7/2017), 76-79.
Ngô, V. Đ. (2022). Đề xuất khung năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong nghiên cứu khoa học giáo dục của sinh viên sư phạm. Tạp chí giáo dục, 22(1), 1-7.
Nguyễn, V. K., & Lê, S. T. (2023). Thực trạng và giải pháp nâng cao năng lực nghiên cứu khoa học cho sinh viên khoa Công nghệ Sinh hóa - Thực phẩm, Trường Đại học Kỹ thuật - Công nghệ Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Đồng Tháp, 12(4), 61-69.
Nguyễn, V. K., Huỳnh, G. B., Nguyễn, M. Đ., & Lê, S. T. (2022). Thực trạng ứng dụng công nghệ thông tin của sinh viên Khoa Công nghệ Sinh hóa - Thực phẩm, Trường Đại học Kỹ thuật - Công nghệ Cần Thơ. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 2(12/2022), 81-84.
Phan, T. T. (2021). Phát triển năng lực công nghệ thông tin cho sinh viên ngành Giáo dục tiểu học ở trường sư phạm đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí khoa học giáo dục Việt Nam, 42 (6/2021), 28-33.
Trần, V. C., & Lê, T. K. L. (2016). Phát triển năng lực công nghệ thông tin và truyền thông cho sinh viên ngành sư phạm Tiếng Anh ở Trường Đại học Phú Yên, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Phú Yên, 5(12), 1-8.
Vũ, C. Đ. (2012). Giáo trình phương pháp luận nghiên cứu khoa học. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.