Selecting and applying situations with STEM problems in Geometry teaching in high schools

Tam Dao1, Thi Linh Pham2
1 Former teacher of the Department of Mathematics, Vinh University, Vietnam
2 Postgraduate, Vinh University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The article addresses research on the methodological knowledge preparation for mathematics teachers to fit the requirement for discovering the problems in STEM situations when teaching geometry in high schools. It examines situations with STEM problems in geometry teaching at high schools. Accordingly, the article presents the following main research results: Theoretically, a scientific basis established for the exploration of situations with STEM content in teaching geometry at high schools; Practically, four problem situations with STEM contents presented alongside teaching directions of exploiting activities for students to figure out and solve problems for new geometric knowledge and application real-life.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán.
Berlin, D. F., & White, A. L. (1992). Report from the NSF/SSMA Wingspread conference: A network for integrated science and mathematics teaching and learning. School Science and mathematics, 92(6), 340-342.
Đào, T., & Ngô, H. H. (2021). Chức năng của môn Toán phổ thông trong dạy học tích hợp và dạy học toán theo định hướng giáo dục STEM. Tạp chí giáo dục, (514), 1-6.
Đào, T., Trần, V. C., & Phạm, V. H. (2019). Chuẩn bị cho giáo viên về kiến thức và kĩ năng thực hành đáp ứng nhu cầu dạy học Toán ở trung học cơ sở theo quan điểm tích hợp. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, (17), 77-82.
Trần, V. C., Đào, T., & Phạm, V. H. (2020). Designing and Using Geometry Case Studies in the Last Grade at Secondary Schools by Integrated Teaching Method in Vietnam. Universal Journal of Educational Research, (812) 6620-6634. DOI: 10.13189/ujer.2020.081226.
Lê, X. Q. (2017). Dạy học Toán lớp 3 môn công nghệ phổ thông theo định hướng STEM. Trường Đại học Sư phạm Hà Nội. Việt Nam.
Скаткина, М. Н. (1982). дидактика средней школы. москва «просвещение».
Nguyễn, B. K. (2002). Phương pháp dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, T. H. T. (2002). Rèn luyện năng lực giải toán theo hướng phát hiện và giải quyết vấn đề một cách sáng tạo cho học sinh khá, giỏi trường trung học phổ thông (Qua dạy học giải phương trình bậc hai, phương trình lượng giác). Viện Khoa học Giáo dục. Việt Nam.