Ao dai symbol in Vietnamese painting
Main Article Content
Abstract
Throughout the history of modern Vietnamese art, from accomplished artists graduating from The Fine Arts College of Indochina to the ones who have become famous afterward, each of them has their own knack and method. However, most of them have been choosing a symbol to show in their works: National Ao Dai. The elegant beauty of this dress type has entered art as well as unique, bringing the beauty of Vietnamese women wearing Ao Dai far beyond the frontier of Vietnam and to more general people. This research shows the morale of Vietnamese people with cultural values of ancient traditional history that need to be preserved and art also contributes a part effort to that process.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Ao dai, female dress, symbol, Vietnamese painting
References
Hà. N. (Ngày 02 tháng 05 năm 2018). Đồng bằng Nam Bộ: Phong cảnh v hình tượng trong tranh Đặng Can. Tạp chí Mỹ thuật. Truy cập từ http://tapchimythuat.vn/my-thuat-hien-dai-viet-nam/dong-bang-nam-bo-phong-canh-v-hinh-tuong-trong-tranh-dang-can/.
Hiểu, N. (Ngày 20 tháng 04 năm 2021). Lý do tranh “Chân dung cô Phương” có giá 3,1 triệu USD. VnExpress. Truy cập từ https://vnexpress.net/ly-do-tranh-chan-dung-co-phuong-co-gia-3-1-trieu-usd-4265155.html.
Nhiều tác giả. (2004). Áo dài xưa và nay. Cà Mau: NXB Mũi Cà Mau.
Nguyễn, T. B. (Ngày 16 tháng 07 năm 2020). Tựu trường. Facebook. Truy cập từ https://www.facebook.com/photo/?fbid=305760530836311&set=a.117011406377892.
Phạm, T. C. (2005). Lịch sử Mỹ thuật Việt Nam. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Phạm, T. P. T., & Lee, M. J. (2012). Dấu ấn của giao lưu văn hóa Đông - Tây trong trang phục áo dài Việt Nam”. Tạp chí Khoa học & Công nghệ, tập 98(10), tháng 11, 163- 166.
Trần, Q. Đ. (2013). Ngàn năm áo mũ. Hà Nội: NXB Thế Giới.
Trần, N. T. (1996). Tìm về bản sắc văn hóa Việt Nam. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Thành phố Hồ Chí Minh.
Trần, Q. V. (2000). Truyền thống phụ nữ Việt Nam. Hà Nội: NXB Văn hóa dân tộc.
Most read articles by the same author(s)
- Thi Kim Ngan Nguyen, Chicken symbol in Dong Ho paintings , Dong Thap University Journal of Science: No. 40 (2019): Part A - Social Sciences and Humanities
- Thi Kim Ngan Nguyen, Relationship between painting and other arts , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 6 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Thi Kim Ngan Nguyen, An Giang landscape, from reality to paintings , Dong Thap University Journal of Science: No. 35 (2018): Part A - Social Sciences and Humanities
- Thị Kim Ngân Nguyễn, Measures to manage educational socialization activities at primary schools Long Xuyen city, An Giang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)