Errors and error correction in written discourse for high school Khmer ethnic students in An Giang Province

Thi Van Mai1,
1 Social Sciences and Humanities Research Center, An Giang University, Viet Nam National University, Ho Chi Minh City, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Vietnamese language education for ethnic minority students, including Khmer students, is one of the issues considered particularly important by The Party and The Government. However, for some reasons, the results of teaching Vietnamese to Khmer students are not very good. Many students make mistakes in using Vietnamese, especially in creating texts. Therefore, the article focuses on clarifying mistakes made by Khmer students in high schools in An Giang Province on investigating 183 tests. The result shows that the Khmer students made many mistakes falling into 4 categories: punctuation, structural, logic, and text style. Under the current situation, the paper presents three principles for correcting sentences for Khmer ethnic students: correcting sentence mistakes in order to overcome the main causes of bilingual students; to detect errors, identifying causes and correction techniques; paying close attention to placing sentences into paragraphs, essay and purpose of the writer. This article is limited in both breadth and depth, so hopefully we will further explore the topic to improve the effectiveness of teaching Vietnamese to Khmer students.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2002). Ngữ văn 6 (tập 1-2). Hà Nội: NXB Giáo dục.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2003). Ngữ văn 7 (tập 1-2). Hà Nội: NXB Giáo dục.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2004). Ngữ văn 8 (tập 1-2). Hà Nội: NXB Giáo dục.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2006). Ngữ văn 9 (tập 1-2). Hà Nội: NXB Giáo dục.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2006). Ngữ văn 10 (tập 1-2). Hà Nội: NXB Giáo dục.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2007). Ngữ văn 11 (tập 1-2). Hà Nội: NXB Giáo dục.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2008). Ngữ văn 12 (tập 1-2). Hà Nội: NXB Giáo dục.
Cao, X. H. (chủ biên), Lý, T. H., Nguyễn, K. T., Võ, X. T., & Trần, T. T. M. (2002). Lỗi ngữ pháp và cách khắc phục, NXB Khoa học Xã hội, Hà Nội.
Lê, A. (Chủ biên), Nguyễn, Q. N., & Bùi, M. T. (2001). Phương pháp dạy học tiếng Việt. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Mai, T. V. (2016). Biện pháp khắc phục lỗi viết câu trong xây dựng đoạn văn của học sinh dân tộc Khmer ở các trường trung học phổ thông huyện Tịnh Biên, tỉnh An Giang. Luận văn thạc sỹ, Đại học Sư phạm Huế.
Nguyễn, Đ. D. (2013). Từ câu sai đến câu hay. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Trẻ Thành phố Hồ Chí Minh.
Trương, D. (1997). Dạy học tiếng Việt ở trường học sinh dân tộc. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Y, N. (2015). Phố núi mù sương. Hà Nội: NXB Hội Nhà văn.