Using words in solving mathematical problems for developing grade-2 students’mathematical communication competency

Manh Hung Kieu1,, Quang Tran Khanh Linh Le1
1 The University of Danang, College of Education, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The development of mathematical communication competency for primary school students plays a very important role. The reality shows that grade-2 students face a lot of difficulties when solving Maths problems with words because their thinking is still limited to understand the words in the problems to express themselves. Those are problems of mathematics communication among grade-2 students. The article presents the current mathematical communication competency situation and suggests some development measures using mathematical problems using words.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán, ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo. Hà Nội.
Đặng, T, T. (2021). Phát triển năng lực giao tiếp cho học sinh cuối cấp tiểu học thông qua dạy học giải toán có lời văn. Luận án Tiến sĩ. Trường Đại học Sư phạm, Đại học Thái Nguyên.
Hà, H. K. (Tổng chủ biên). Sách giáo khoa Toán 2 (tập 1, tập 2), Bộ Kết nối tri thức với cuộc sống. Nxb Giáo dục Việt Nam.
Kiều, M. H. (2020). Góp phần phát triển ngôn ngữ toán học cho dự bị đại học vùng Tây Nguyên. Luận án Tiến sĩ. Đại học Vinh.
Phạm, T. K. C. (2023). Phát triển năng lực tư duy và lập luận toán học cho học sinh lớp 4 thông qua dạy học môn Toán. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp. Tập 12-Số đặc biệt (01). Đồng Tháp.
Trần, N. B. (2013). Một số biện pháp giúp học sinh các lớp đầu cấp tiểu học sử dụng hiệu quả ngôn ngữ toán học. Luận án Tiến sĩ. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Vũ, T. B. (2016). Bồi dưỡng năng lực biểu diễn toán học và năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trong dạy học môn toán lớp 6, lớp 7. Luận án Tiến sĩ. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.