Some demonstrations of the euler line in the mathematics curriculum of general education

Van Kich Tran1,
1 Center for Practices and Experiments, Dong Thap University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

In this paper, we introduce ways to demonstrate the Euler line in a triangle, subject to the sequence of mathematics knowledge designed in the current Mathematics curriculum of general education. Drawing on different sources of reference, we refine and supplement the existing contents so as to suit each grade level from the 6th to the 12th. Thereby, we proposed some advanced problems and their detailed solutions related to some ways of proving the three collinearity points. The obtained results help students have an overview of the Euler line with several different approaches.

Article Details

References

Cao, M. Q. (2009). Số phức và ứng dụng trong hình học phẳng, www.Mathvn.com.
Đoàn, Q., & Văn, N. C. (2007). Hình học 11 nâng cao, NXB Giáo dục.
Nguyễn, Đ. T. (2015). Chuyên đề bồi dưỡng học sinh giỏi 7, NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn, H. (2011). Chứng minh một số định lý Hình học nổi tiếng bằng kiến thức trung học cơ sở. Nguồn Mathvn – Thông tin – Tri thức.
Phan, Đ. C., & Tôn, T. (2003). Toán 7, NXB Giáo dục.
Phan, H. K. (2011). Chuyên đề toán trung học phổ thông, NXB Giáo dục.
Trần, T. V. A. (2012). Phân dạng & phương pháp giải toán Hình học 10, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Trần, V. H., & Nguyễn, M. H. (2007). Hình học 10, NXB Giáo dục.
Vũ, T. (2008). Bài tập giải tích 12, NXB Giáo dục.
Wikipedia. (2020). Đường thẳng Euler https://vi.wikipedia.org/wiki/Đường_ thẳng_Euler.