Designing and using authentic assessment in teaching similar figures in grade 8 Mathematics towards developing students' mathematical problem-solving competency
Main Article Content
Abstract
In the context of competency-based educational reform, assessment serves not merely to classify students but to evaluate their capacity to creatively apply knowledge to real-life situations, thereby identifying their future potential and contributions. Authentic assessment has been studied and implemented in general education in several countries; however, most existing studies primarily focus on overarching perspectives or explore its application within a narrow scope of the teaching process. This paper examines key theoretical issues on this topic and proposes a process for designing and implementing it in teaching the topic of Similar Figures in Grade 8 Mathematics. The goal is to enhance students’ mathematical problem-solving competence through practical and meaningful evaluation methods.
Keywords
Authentic assessment, Grade 8 Mathematics, Mathematical problem-solving competence, Similar Figures
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT). Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Thông tư 22/2021/TT-BGDĐT về đánh giá học sinh trung học cơ sở, trung học phổ thông. Hà Nội.
Dương, T. T. T. (2023). Thiết kế tình huống dạy học chương “Tam giác” theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho HS lớp 7. Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam.
Đỗ, Đ. T. (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T., Lê, T. A., Đỗ, T. Đ., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., & Phạm, Đ. Q. (2023). Toán 8 (Tập 2 - Bộ sách Cánh diều). Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Gulikers J. T. M., Bostiaens T. J., & Kirschner P. A. (2004). A five-dimensional framework for authentic assessment. Educ Technol Res Dev, 52(3), 67-86.
Hà, H. K., Cung, T. A., Nguyễn, H. Đ., Nguyễn, C. C., Trần, M. C., Doãn, M. C., Trần, P. D., Sĩ, Đ. Q., Lưu, B. T., Đặng, H. T. (2023). Toán 8 (Tập 2 - Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
John, M. (2005). The Authentic Assessment Toolbox: Enhancing Student Learning through Online Faculty Development. Journal of Online Learning and Teaching, 1(1), ¬¬1-7.
Kiều, T. L. (2022). Đánh giá xác thực và áp dụng trong môn Toán cấp Trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(2), 31.
Nguyễn, C. K., & Đào, T. O. (2016). Giáo trình kiểm tra đánh giá trong giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm,.
Nguyễn, H. T., Nguyễn, N. G., Phạm, H. T., Nguyễn, T. N., & Dương, M. T. (2024). Dạy học ứng dụng “Định lí Sin” vào giải các bài toán thực tiễn nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(3), 19-23.
Nguyễn, N. H., & Nguyễn, V. T. B. (2020). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học trong dạy học giải phương trình bằng phương pháp vectơ ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 98-104.
Nguyễn, T. T. H. (2022). Xây dựng và sử dụng công cụ đánh giá xác thực trong dạy học Vật lí đại cương. Trường Đại học Sư phạm, ĐH Thái Nguyên, Việt Nam.
Trần, B. H. (1996). Đánh giá trong giáo dục. Hà Nội : NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, N. D., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Nguyễn, C., Nguyễn, V. H., Ngô, H. L., & Huỳnh, N. T. (2023), Toán 8 (Tập 2 - Bộ sách Chân trời sáng tạo). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, V. (2013). Đánh giá trong giáo dục Toán. Huế: NXB Đại học Sư phạm Huế.
Wiggins, G. P. (1993). Assessing Student Performance. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.