The current situation of assessment activities in Mathematics at primary schools in Tan Binh District, Ho Chi Minh City

Thi Xuan Thu Vo1,
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This article focuses on surveying and analyzing the current state of assessment and evaluation practices in Mathematics education at primary schools in Tan Binh District, Ho Chi Minh City. The study was conducted with 80 Mathematics teachers from Grades 3 to 5, utilizing a structured questionnaire based on a five-level Likert scale. The aim was to evaluate the implementation levels of objectives, content, methods, and forms of assessment in Mathematics instruction. The results indicate that most teachers have a sufficient understanding of the role of assessment and evaluation in developing students' competencies and qualities, in line with the 2018 General Education Curriculum. Various forms of formative assessment, ICT-based evaluation, and product-based assessment have been relatively well implemented. However, certain limitations remain, particularly in the flexible application of assessment methods, the design of tools for evaluating practical application competencies, and providing feedback to students. These findings offer a practical foundation for proposing recommendations to enhance the effectiveness of managing assessment and evaluation activities in primary mathematics teaching.

Article Details

References

Bloom, B. S., Hastings, J. T., & Madaus, G. F. (1971). Handbook on formative and summative evaluation of student learning. McGraw-Hill.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Bùi, M. H. (2015). Đổi mới kiểm tra đánh giá trong dạy học toán ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 11, 25-29.
Leontiev, A. N. (1978). Activity, consciousness, and personality. Prentice-Hall.
Ngô, Q. N. (2022). Ứng dụng CNTT trong đánh giá kết quả học tập môn Toán ở tiểu học. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 267, 23-26.
Nguyễn, B. K. (2012). Phương pháp dạy học đại cương. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, T. L. (2020). Đổi mới kiểm tra đánh giá theo hướng phát triển năng lực học sinh tiểu học. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 18(3), 55-61.
Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. In R. Tyler, R. Gagne, & M. Scriven (Eds.), Perspectives of curriculum evaluation (pp. 39-83). Rand McNally.
Trần, K. (2021). Đổi mới phương pháp kiểm tra đánh giá môn Toán tiểu học theo định hướng phát triển năng lực. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 17(4), 45-52.
Tyler, R. W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. University of Chicago Press.
Vũ, T. (2020). Đánh giá trong giáo dục: Lý thuyết và thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 485, 12-16.