Developing the management staff in preschools under the principal standards in Binh Chanh District, Ho Chi Minh City

Thi Mong Kieu Lai1,
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This study focuses on assessing the current status of leadership team development in preschools in Binh Chanh District, Ho Chi Minh City, based on the Principal Standards. A survey was conducted with 30 administrators and 80 teachers using a five-point Likert scale. The findings identified both strengths and weaknesses, as well as the underlying causes influencing the development of preschool administrators. Results indicate that while the management team has made significant efforts to meet the Principal Standards, limitations remain in terms of governance capacity, professional management, and continuous professional development. Based on these findings, this study proposes five key measures to enhance the development of preschool administrators toward standardization, thereby meeting the demands of educational reform in the current context.

Article Details

References

Akkaya, A. (2021). Theories of educational management and leadership: by Tony Bush, California, SAGE Publications, 2020, 208 pp., £89.00 (Hardback), ISBN 978-1526432124; £26.02 (Paperback), ISBN 978-1526432131. Educational Review, 73(6), 800–802. https://doi.org/10.1080/00131911.2021.1890944.
Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29- NQ/TW ngày 04 ngày 11 năm 2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hoá, hiện đại hoá trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế. Truy vấn từ: https://tulieuvankien.dangcongsan.vn/van-kien-tu-lieu-ve-dang/hoi-nghi-bch-trung-uong/khoa-xi/nghi-quyet-so-29-nqtw-ngay-4112013-hoi-nghi-lan-thu-8-ban-chap-hanh-trung-uong-dang-khoa-xi-ve-doi-moi-can-ban-toan-584.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư 25/2018/TT-BGDĐT ban hành Chuẩn Hiệu trưởng cơ sở giáo dục mầm non. Hà Nội. Truy vấn từ: https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Giao-duc/Thong-tu-25-2018-TT-BGDDT-chuan-hieu-truong-co-so-giao-duc-mam-non-401977.aspx.
Đặng, Q. B., & Phạm, M. G. (2013). Năng lực quản lý/ lãnh đạo của người Hiệu trưởng trong bối cảnh đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 2, 10-14. https://doi.org/10.52714/dthu.2.4.2013.17.
Lê, T. H. Đ. (2024). Thực trạng phát triển đội ngũ cán bộ quản lý các trường mầm non theo chuẩn hiệu trưởng ở huyện Trà Ôn, tỉnh Vĩnh Long. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 13(03S), 27-35. https://doi.org/10.52714/dthu.13.03S.2024.1395.
Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2020). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 40(1), 5-22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077.
Nguyễn, T. B. N. (2020). Quản lý và phát triển trường mầm non tiên tiến theo xu thế hội nhập khu vực và Quốc tế. Tạp chí Khoa học - Đại học Văn Lang, Tập 5, Số 21 (2020), 109-117.
OECD. (2019). Providing quality early childhood education and care. OECD Publishing. Được truy cập từ: https://www.oecd.org/en/publications/providing-quality-early-childhood-education-and-care_301005d1-en.html.
Phạm, B. T. (2023). Khung năng lực quản trị trường mầm non theo chuẩn trưởng. Tạp chí khoa học Quản lý Giáo dục, Số 04 (40), tháng 12-2013. Truy vấn từ: https://tapchikhqlgd.edu.vn/wp-content/uploads/2023/12/8-Pham-Bich-Thuy.pdf
Phòng Giáo dục và Đào tạo Bình Chánh. (2024). Báo cáo tổng kết giáo dục mầm non năm 2023-2024. TP.HCM. Truy vấn từ: https://pgdbinhchanh.hcm.edu.vn/thong-bao/bao-cao-tong-ket-5-nam-xay-dung-truong-hoc-mam-non-lay-tre-lam-trung-tam/ctmb/42645/405039.
Quốc hội. (2019). Luật Giáo dục số 43/2019/QH14. Hà Nội: NXB Chính trị Quốc gia. Truy vấn từ: https://vanban.chinhphu.vn/default.aspx?pageid=27160&docid=197310.
UBND TP. Hồ Chí Minh. (2020). Kế hoạch phát triển đội ngũ CBQL và giáo viên mầm non giai đoạn 2020-2025. TP.HCM. Truy vấn từ: https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Lao-dong-Tien-luong/Ke-hoach-2395-KH-SGDDT-2025-boi-duong-can-bo-quan-ly-nganh-Giao-duc-Ho-Chi-Minh-664148.aspx.