Methods to develop problem-solving competence for 5-6 year-old children through fun activities at kindergartens

Thi Lan Le1,
1 Faculty of Primary and Pre-school Education, Dong Thap Univesity, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Developing problem-solving competence for children is an important and necessary mission. Through problem solving, children take in knowledge, skills and ways to solve difficulties in life; adapt to the development of modern society in the age of technology 4.0. In this article, we built some relevant concepts; presented expression of problem-solving competence; and clarified the factors affecting the formation and evolution of problem-solving capacity. Finally, some measures to develop problem-solving competence for children aged 5 to 6 are proposed through activities in kindergartens to secure development goals, including necessary skills and abilities for children ready to grade 1 in school.

Article Details

References

Barker, Alan. (2012). How to solve amost any problem. Published by Pearson Education Limited.
Bodrova, E., & Leong, D. (2007). Tools of the Mind: The Vygotskian Approach to Early Childhood Education (2nd Edition). New York: Pearson Prentice Hall.
Dandi, D. M. (1998). Problem Solving, Ferguson Publisher, USA.
Hà, S. (2010). Hình thành thói quen sống độc lập cho trẻ. Hà Nội: NXB Thời đại.
Hoàng, T. P. (2011). Giáo trình lí luận và phương pháp hướng dẫn trẻ làm quen với môi trường xung quanh. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Ken, W. (2007). Problem Solving 101. Copyright by Kensuke Watanabe.
Lecne, I. I. (1977). Dạy học nêu vấn đề. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Shure, M. B. (2005). Thinking parent - thinking child. Copyright by by Myrna B. Shure.
Nguyễn, C. K. (2016). Phương pháp giáo dục giá trị sống, kỹ năng sống giúp bạn gặt hái sự thành công. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, T. B. (2011). Giáo trình chuyên đề Giáo dục kĩ năng sống. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, T. H. (2019). Phát triển NLGQVĐ cho trẻ mẫu giáo trong hoạt động vui chơi. Tạp chí Giáo dục, Số 453, tháng 05/2019, 19-23.
Nguyễn, T. L. (2012). Hình thành kĩ năng GQVĐ cho trẻ 4-5 tuổi trong hoạt động tự phục vụ. Luận văn Thạc sĩ Khoa học giáo dục, Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn, V. P. N. (2016). 4 bước GQVĐ. NXB Dân Trí.
Tony, P. (2010). Creative problem solving for managers.
Trịnh, Q. (2017). Rèn luyện NLGQVĐ và sáng tạo bằng sơ đồ tư duy. NXB Hồng Đức.