Solution for developing OCOP products (group 06) attached to rural tourism in new rural development program

Tuyen Tran1,
1 University of Social Sciences and Humanities, Viet Nam National University, Ho Chi Minh City, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Rural tourism is increasingly becoming popular, promoting the development of local communities through increasing income for local people and preserving cultural values. Developing rural tourism in the program of building new rural development program in conjunction with the One Commune One Product (OCOP) program is also a potential trend for rural areas rich in tourism resources. This article uses a secondary literature research method to explore some key contents of developing OCOP products in group 6 (Community-based tourism services, ecotourism and tourist attractions) associated with rural tourism in new rural development program. The research results show that currently, developing OCOP products in group 6 associated with rural tourism in building the new countryside is a popular trend in policy documents and Vietnam also has certain conditions to develop these products. Currently, community tourism service models, ecotourism, and tourist attractions have so far achieved initial successes in localities; however, some limitations arise. Thus, the study proposes some solutions to develop OCOP products in group 6 associated with rural tourism in building the new countryside in the near future.

Article Details

References

Ngô, T. P. L. (2021). Báo cáo tổng hợp đề tài: Phát triển chuỗi giá trị du lịch nông nghiệp tại Đồng bằng sông Cửu Long trong bối cảnh mới. Đề tài cấp Nhà nước KX.01.52/16-20.
Ngô, T. T. T., & Trần, T. (2021). Phát triển Du lịch cộng đồng theo hướng bền vững tại đảo Lý Sơn, huyện Lý Sơn, tỉnh Quảng Ngãi. Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh, Số 5(4), 1223-1232.
Nguyễn, C. T., & Nguyễn, T. T. B. (2019). Du lịch cộng đồng trên thế giới: Một số vấn đề lý luận và thực tiễn. Tạp chí Khoa học xã hội Việt Nam, số 7, 41-47.
Nguyễn, P. H. (2022). Văn hoá quản lý và kinh doanh du lịch. Hà Nội: Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn, T. L. (2018). Sự tham gia vào hoạt động du lịch cộng đồng của hộ gia đình tại làng văn hóa du lịch Khmer - Trà Vinh. Tạp chí công thương, Số 25, 246-252.
Nguyễn, T. M. H. (2016). Sự tham gia của cộng đồng địa phương trong phát triển du lịch miền núi, nghiên cứu điển hình tại Sapa, Lào Cai. Luận án Tiến sĩ Trường Đại học Kinh tế Quốc dân.
Nguyễn, V. Đ. (2021). Du lịch cộng đồng phát triển bền vững và những bài học kinh nghiệm. Tạp chí Môi trường, Số 10/2021, 61-63. Truy cập từ http://tapchimoitruong.vn/uploads/pdf/112021/So%2010-2021_f96610b.pdf
Phạm, V. L. (2021). Thực trạng du lịch cộng đồng và nhân lực để phát triển du lịch cộng đồng ở Việt Nam hiện nay. Tạp chí Nghiên cứu dân tộc, 10(1), https://doi.org/10.25073/0866-773X/517.
Phạm, L. T. (2018). Liên kết phát triển du lịch cộng đồng. Chính sách phát triển Du lịch cộng đồng và đào tạo nguồn nhân lực phục vụ cho phát triển du lịch cộng đồng tại Việt Nam. Hoà Bình.
Phạm, M. H. (2013). Residents’ attitudes and participation in tourism development in Ba Be National Park, Vietnam. Master thesis, Daegu University.
Văn phòng điều phối Nông thôn mới Trung ương. (2020). Báo cáo Tổng kết Chương trình mỗi xã một sản phẩm giai đoạn 2018-2020. Hà Nội.
Văn phòng điều phối Nông thôn mới Trung ương. (2022). Báo cáo Tổng kết Chương trình mỗi xã một sản phẩm 8 tháng đầu năm, năm 2022. Hà Nội.
Võ, Q. (2006). Du Lịch Cộng Đồng - Lý Thuyết Và Vận Dụng (Tập 1). Hà Nội: Khoa học và kỹ thuật.