Lỗi chính tả của học sinh lớp 5 dân tộc Khmer ở thành phố Vị Thanh - thực trạng và giải pháp

Hinh Kim Ngoc Huynh

Main Article Content

Abstract

Basing on the results of the study on the causes of Vietnamese spelling errors made by Vietnamese Khmer students in which the differences between the two languages and the backgrounds are the two main obstacles to those who would like to have better Vietnamese spelling, this article aims to introduce six measures to help students overcome spelling errors including drilling standard Vietnamese pronunciation for Khmer students, using tips for spelling rules, analyzing  spelling, using systematic imaginary methods, designing and applying exercises in teaching dictation and creating Vietnamese environment for to 5-grade Khmer students.

Article Details

References

[1]. Nguyễn Văn Bản (2010), Giải pháp khắc phục lỗi chính tả phương ngữ cho HS lớp 4 và lớp 5 tỉnh Đồng Tháp, Luận án Tiến sĩ, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
[2]. Bộ Giáo dục và Đào tạo (2011), Từ vựng Khmer – Việt Tập 1,2, NXB Giáo dục, Hà Nội.
[3]. Trần Trí Dõi (2011), Những vấn đề chính sách ngôn ngữ và giáo dục ngôn ngữ vùng dân tộc thiểu số Việt Nam, NXB Đại học quốc gia Hà Nội.
[4]. Võ Xuân Hào (chủ biên) (2007), Dạy học chính tả cho HS tiểu học theo vùng phương ngữ, Dự án phát triển GV Tiểu học.
[5]. Lê Trung Hoa (2004), Mẹo luật chính tả, NXB Trẻ.
[6]. Hoàng Văn Thung, Đỗ Xuân Thảo (2000), Dạy học chính tả ở tiểu học, NXB Giáo dục, Hà Nội.