Developing a stem-based lesson plan for the topic "Experience with a few parts" in  math subject grade 3 
 

Thi Thu Thúy Le1, Van Hong Bui2,
1 Dinh Tien Hoang Primary School, Vietnam
2 Institute of Technical Education, Ho Chi Minh City University of Technical Education, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This study designs a lesson plan for the topic “Experiencing Fractions” in Grade 3 Mathematics based on STEM education to enhance teaching effectiveness and develop students’ thinking skills and the application of mathematics in real-life situations. This approach has been piloted at the primary level since the 2022–2023 school year through various forms such as STEM lessons, experiential activities, and introductory scientific research and engineering. However, the organization of these lessons still faces certain limitations. This article provides an overview of STEM education at the primary level, the structure of a lesson plan designed under this approach, and illustrates a lesson plan for the topic “Experiencing Fractions.” It will support primary school teachers in mastering the design and organization of teaching Mathematics using STEM education. The research results indicate that this approach not only provides opportunities for students to develop thinking skills and creatively apply interdisciplinary knowledge to real-life situations but also fosters active participation and nurtures students’ love for learning Mathematics.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 4/11/2013 Hội nghị Trung ương 8 khóa XI về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về triển khai giáo dục STEM trong giáo dục trung học.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH về việc hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong giáo dục tiểu học.
Bybee, R. W. (2013). Challenges and Opportunities The Case for Education. www.nsta.org/permissions.
Bybee, R. W. (2010). What Is STEM Education? Science, 329(5995), 996. https://doi.org/10.1126/science.1194998
Bell, D. (2016). The reality of STEM education, design and technology teachers’ perceptions: A phenomenographic study. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 61–79.
Council, N, R. (2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. National Academies Press.
Capraro, R, M., Capraro, M, M., & Morgan, J, R. (2013). STEM project-based learning: An integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) approach. Sense Publishers.
Ejiwale, J. (2013). Barriers To Successful Implementation of STEM Education. Journal of Education and Learning, 7(2), 63–74.
English. L. D. (2017). Advancing Elementary and Middle School STEM Education. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(1), 5–24.
Honey, M., Pearson, G., & Schweingruber, H. (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. National Academies Press.
Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education (Vol. 3, Issue 1). Springer. https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z
Nguyễn, T. K.,& Bùi, T. M. H. (2023). Thiết kế một số hoạt động GD STEM trong dạy học môn Toán 3. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 12(03S), 305-318. https://doi.org/10.52714/dthu.12.03S.2023.1173
Nguyễn, Q. H., & Hứa, M. L. (2022). Kết hợp xây dựng câu chuyện và trò chơi toán học trong dạy học môn Toán lớp 3, 4. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 11(4), 41-50. https://doi.org/10.52714/dthu.11.4.2022.965
Margot, K. C., & Kettler, T. (2019). Teachers’ perception of STEM integration and education: a systematic literature review. In International Journal of STEM Education (Vol. 6, Issue 1). Springer. https://doi.org/10.1186/s40594-018-0151-2
Moore, T, J., Stohlmann, M., Wang, H, H., Tank., Glancy, A, W., & Roehrig, G, H. (2014). Implementation and integration of engineering in K-12 STEM education. In Engineering in pre-college settings: Synthesizing research, policy, and practices. Purdue University Press.
Ortmann, L. L., Dillon, D. R., & Uk, A. (2015). Disciplinary Literacies in STEM Integration: An Interpretive Study of Discourses within Classroom Communities of Practice. University of Minnesota.
Phạm, T. P. (2020). Một số biện pháp dạy học môn toán lớp 3 theo hướng tiếp cận phương thức dạy học ở các trường Song ngữ tại Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 470, 30-34. http://thuvienlamdong.org.vn:81/bitstream/DL_134679/30844/1/CVv216S4702020030.pdf
Robert M. et al. (2013). STEM Project-Based Learning: An Integrated Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Approach. Springer Science & Business Media.
Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20–26.
Shahali, E. H. M., Halim, L., Rasul, M. S., Osman, K., & Zulkifeli, M. A. (2017). STEM Learning through Engineering Design: Impact on Middle Secondary Students’ Interest towards STEM, EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 2017 13(5), 1189-1211, DOI 10.12973/eurasia.2017.00667a.
Savery, J. R. (2006). Overview of Problem-based Learning: Definitions and Distinctions. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 1(1), 9-20, https://doi.org/10.7771/1541-5015.1002.
Vũ, Đ.C. (2023). Thiết kế và tổ chức dạy học một số chủ đề môn toán lớp 3 theo định hướng giáo dục STEM nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho học sinh. Đà Nẵng. Đề án thạc sĩ Khoa học giáo dục, Đại học Sư phạm Đà Nẵng, Việt Nam.