Some measures to enhance mathematical communication skills for 10th grade students in teaching the topic “Functions, graphs, and applications”
Main Article Content
Abstract
Under the 2018 General Education Program for Mathematics, mathematical communication skills are one of the five core competencies that need to be developed for high school students. The topic of functions, graphs, and applications in Mathematics 10 offers many types of problems to enhance students' mathematical communication skills. This study proposes four pedagogical measures to develop students mathematical communication skills in teaching the topic of functions, graphs, and applications in Mathematics 10.
Keywords
Graphs and applications, Functions, Mathematical communication skills.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Đỗ, Đ. T., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P., & Phạm, H. Q. (2022). Toán 10 (Tập 1, Bộ sách Cánh diều). Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên). (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông.
Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Hà, H. K., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. T. (Chủ biên), Hạ, V. A., Trần, M. C., Phan, T. H. D., Nguyễn, Đ. Đ., Phạm, H. H., Đặng, Đ. H., Phan, T. H., Nguyễn, T. K. S., Dương, A. T., & Nguyễn, C. G. V. (2022). Toán 10 (Tập 2, Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Hoàng, N.A., Nguyễn, D. H., & Nguyễn, T. T. (2017). Đổi mới quá trình dạy học môn toán thông qua các chuyên đề dạy học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Hoa, A. T. (2014). Sử dụng nghiên cứu bài học để phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trung học cơ sở. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường đại học sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, Việt Nam.
NCTM .(2000). National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School mathematics, Reston, VA: Author. https://www.nctm.org
PISA. (2009). Assessment Framework-Key Competencies in Reading, Mathematics and Science. Programme for International Student Assessment, OECD. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2010/01/pisa-2009-assessment-framework_g1ghb2d7/9789264062658-en.pdf
Trần, N. D., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Vũ, N. T. H., Ngô, H. L., Phạm, H. Q., & Phạm, T. T. T. (2022). Toán 10 (Tập 1 và Tập 2, Bộ sách Chân trời sáng tạo). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trịnh, T. P. T., & Nguyễn, P. T. (2017). Năng lực giao tiếp toán học của học sinh trường trung học phổ thông Thái Nguyên. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 144, 101-105. http://vjes.vnies.edu.vn/vi/nang-luc-giao-tiep-toan-hoc-cua-hoc-sinh-truong-trung-hoc-pho-thong-thai-nguyen
Vũ, T. B. (2016). Bồi dưỡng năng lực biểu diễn toán học và năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trong dạy học môn toán lớp 6, lớp 7. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện khoa học giáo dục Việt Nam, Việt Nam.
Vương, V. P. (2021). Phát triển năng lực giao tiếp toán học của học sinh bằng hình thức tranh luận khoa học trong dạy học giải tích ở trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, Việt Nam.