Teaching the content “Daytime and nighttime sky” under the topic “Earth and sky” in grade 1 natural and social sciences using David Kolb’s model to develop students’ scientific competencies
Main Article Content
Abstract
In Vietnam’s 2018 General Education Curriculum, experiential learning is regarded as a core pedagogical orientation for developing primary students’ competencies and character. Within this framework, the Grade 1 Natural and Social Sciences subject - particularly the topic “Earth and Sky”- offers relatable and practical content that lends itself well to experiential activities. These activities allow young learners to explore the natural world in a concrete and engaging manner. This study aims to design and pilot a lesson plan on the subtopic “Daytime and Nighttime Sky,” employing David Kolb’s experiential learning model. The research utilized both theoretical analysis and educational experimentation with two Grade 1 classes at the Vietnam Australia International School - Riverside Campus. A combination of qualitative and quantitative tools was used to collect and analyze data. The findings show a notable improvement in the scientific competencies of the experimental group compared to the control group (mean score increased from 6.63 to 9.08), indicating the effectiveness and applicability of experiential learning for first-grade students.
Keywords
experiential learning, Kolb’s model, scientific competency, Natural and Social Sciences, sunlight
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Đỗ, X. H., Nguyễn, T. T. H., Phạm, P. A., Lưu, P. T. B., Trần, T. T. H., Lý, K. H., & Mai, T. K. P. (2020). Sách giáo khoa Tự nhiên và Xã hội lớp 1. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Đỗ, T. A. N., Phạm, N. S. L., Lưu, T. P. K., & Trần, T. P. D. (2022). Phát triển năng lực khoa học tự nhiên cho học sinh trong dạy học chủ đề “Thực vật và động vật” (Khoa học lớp 4) thông qua học tập trải nghiệm. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 19(12), 2016.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Englewood Cliffs.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể. Hà Nội. Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông - Môn Tự nhiên và Xã hội. Hà Nội. Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Công văn số 2345/BGDĐT-GDTH ngày 07 tháng 6 năm 2021 về hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục nhà trường cấp tiểu học. Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Thông tư số 27/2020/TT-BGDĐT ngày 04 tháng 9 năm 2020 về đánh giá học sinh tiểu học. Hà Nội.
Nguyễn, T. D., Nguyễn, T. H., Nguyễn, Đ. D., Đổng, T. T., & Vũ, P. N. (2024). Tổ chức hoạt động trải nghiệm cho học sinh lớp 4 trong dạy học bài “Tấm gương sáng” thuộc chủ đề “Biết ơn người có công” tại thành phố Hải Phòng. Tạp chí Giáo dục, 24 (Số chuyên đề 3), 100–105.
Nguyễn, T. D., & Phạm, T. Q. T. (2020). Hoạt động học tập theo trải nghiệm trong dạy học đọc hiểu bài “Chiếc áo dài Việt Nam” cho học sinh lớp 5. Tạp chí Khoa học – Trường Đại học Hải Phòng, 41, 34 - 41.
Nguyễn, T. H. (2020). Quản lý hoạt động trải nghiệm trong trường tiểu học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 27, 10 - 14.
Nguyễn, V. H. (2021). Thiết kế hoạt động trải nghiệm STEAM trong môn Tự nhiên và Xã hội ở tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 514(2), 17 - 21.
Phạm, P. A., & Bùi, L. A. P. (2021). Xây dựng hoạt động trải nghiệm hỗ trợ dạy học nội dung dinh dưỡng ở môn Khoa học lớp 4. Tạp chí Khoa học – Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 2, 103 - 113.
Trần, T. P. D., Đỗ, T. A. N., & Phạm, N. S. L. (2022). Thiết kế hoạt động trải nghiệm trong dạy học chủ đề “Thực vật và động vật” (Khoa học lớp 4). Tạp chí Giáo dục Việt Nam, 22(14), 30-35.
Most read articles by the same author(s)
- Tang Phuc Khang Luu, Thi Phuong Dung Tran, Thi Anh Nguyet Do, Thi Xuan Thao Trinh, Food safety and sanitation education by integratively teaching the topic “Fungi, bacteria” (fifth-grade science) towards primary students’ competence development , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 4 (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)