Developing digital competency for teachers at preschool settings in Cao Lanh city, Dong Thap province

Huynh Nhu Tran1,
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh City, 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Developing preschool teachers’ digital competence is the process of equipping and enhancing the necessary skills, knowledge, and attitudes so that teachers can effectively apply technology in the care, nurturing, and education of young children. Using surveys, interviews, and observations of 128 administrators and teachers at preschools in Cao Lanh City, Dong Thap Province, the study clearly identified the theoretical framework and the current status of digital competence development for teachers. The development process was analyzed through four key activities: planning, implementation, management, and monitoring and evaluation. The research results reveal several limitations, including unclear implementation plans, lack of funding, and infrequent monitoring and evaluation. Therefore, it is essential to adopt comprehensive solutions to effectively promote this process. Based on theoretical foundations and practical findings, five key solutions are proposed: (1) Raising awareness among administrators and teachers about the importance of digital competencies; (2) Improving the planning process for digital competency development; (3) Organizing and implementing appropriate training activities; (4) Focus on providing guidance during the implementation process; and (5) Enhancing monitoring and evaluation to ensure timely adjustments. These solutions not only contribute to improving the quality of preschool education but also promote digital transformation in schools, spread innovation spirit, and gradually build a generation of children with technological thinking, aligned with the locality’s sustainable development goals.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2023). Quyết định số 3276/BGDĐT ngày 23/10/2023 về Bộ chỉ số đánh giá mức độ chuyển đổi số cơ sở giáo dục mầm non.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2024). Công văn số 4324/BGDĐT-CNTT ngày 14/8/2024 về việc hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ ứng dụng công nghệ thông tin, chuyển đổi số và thống kê giáo dục năm học 2024-2025.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2025). Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24/01/2025 về quy định Khung năng lực số của người học.
Đỗ, V. H. (Chủ biên) (2022). Năng lực số (Sách chuyên khảo). Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Hà, V. D., Lê, T. T. H., Nghiêm, T. T., Hồ, T. Q., Lê, M. C., & Lý, T. T. H. (2025). Phát triển năng lực số của giáo viên phổ thông tại Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 25(4), 1-6.
Ilomäki, L., Kantosalo, A., & Lakkala, M. (2011). What is digital competence? In Linked portal. Brussels: European Schoolnet. Truy cập từ http://linked.eun.org/web/guest/in-depth3.
Nguyễn, T. G. (2022). Đề xuất một số biện pháp phát triển “Năng lực số” cho đội ngũ giáo viên trong bối cảnh cách mạng công nghiệp 4.0. Tạp chí giáo dục, 22(19), 25-28.
Nguyễn, V. Đ. & Phạm M. H. (2013). Giáo trình Phương pháp nghiên cứu khoa học quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Sales, D., Cuevas-Cerveró, A., & Gómez-Hernández, J.-A. (2020). Perspectives on the information and digital competence of Social Sciences students and faculty before and during lockdown due to Covid-19. Profesional De La información, 29(4), e290423. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.23.
UNESCO. (2018). Giáo dục Mầm non - Khung năng lực giáo viên, (Quyển 1). SEAMEO.