The current situation of developing subject heads in primary schools in Thu Duc City, Ho Chi Minh City

Van Dinh Nguyen1, Thi Thanh Le2,
1 Doc Binh Kieu Commune, Dong Thap Province, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This study aims to analyze the current situation of developing subject heads in primary schools in Thu Duc City, Ho Chi Minh City, in the current context. The research focuses on evaluating several aspects, including awareness, planning, recruitment and appointment, training and professional development, incentive policies, as well as inspection and evaluation of the subject heads. The research surveyed 348 participants across 19 primary schools during the academic years 2023–2025. Data were collected through questionnaires using a five-point Likert scale and processed with statistical methods to ensure objectivity.  The findings indicate that awareness of the role of subject heads is relatively high, reflecting the attention of both school administrators and teachers. Planning has been established but lacks regularity and timely updates. Recruitment and appointment comply with regulations but remain limited in terms of evaluation criteria. Training and professional development activities are implemented relatively consistently, though uneven across schools. Incentive policies demonstrate attention but have not yet created strong motivation. Inspection and evaluation are conducted frequently; however, their results have not been fully utilized to adjust and improve management effectiveness. This research provides scientific evidence on the current state of developing subject subject heads, thereby providing directions for measures to enhance their quality in response to the requirements of primary education reform in the current context.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Thông tư số 28/2020/TT-BGDĐT ngày 04/09/2020 của Bộ Giáo dục và Đào tạo ban hành Điều lệ trường tiểu học. Hà Nội.
Đảng Cộng sản Việt Nam. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 của Ban Chấp hành Trung ương Đảng “Về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hoá, hiện đại hoá trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế”.
Harris, A., & Muijs, D. (2005). Improving Schools Through Teacher Leadership. Maidenhead: Open University Press.
Katzenmeyer, M. H., & Moller, G. V. (2009). Awakening the sleeping giant: Helping teachers develop as leaders (3rd ed.). Corwin Press.
Lê, V. D. (2019). Quản lý đội ngũ tổ trưởng chuyên môn các trường tiểu học khu vực Đồng bằng sông Cửu Long. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn, Q. C. (2007). Giáo trình quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, T. M. L. (2010). Lý luận và thực tiễn quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, B. T. (2014). Quản lý hoạt động tổ chuyên môn ở các trường trung học cơ sở huyện Y. Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn, T. L. T. (2016). Quản lý tổ trưởng chuyên môn ở trường trung học cơ sở tỉnh Bến Tre (Luận văn Thạc sĩ). Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Phùng, Q. D. (2020). Phát triển đội ngũ tổ trưởng chuyên môn ở trường tiểu học tỉnh Nghệ An theo hướng tiếp cận năng lực. Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Vinh.
Trần, T. H. (2019). Cơ sở lý luận phát triển giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Võ Thị Mỹ Dung. (2011). Biện pháp nâng cao năng lực tổ trưởng chuyên môn trong trường tiểu học huyện X. Luận văn Thạc sĩ, Trường ĐH Sư phạm Huế.