Current status of managing life skills education activities for primary school students via participation approach in Tan Binh District, Ho Chi Minh City

Hoang My Ly1,
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

In the context of globalization and digital transformation, life skills for primary school students are no longer limited to self-service, communication, and teamwork. They have expanded to include safety awareness, environmental adaptation, emotional regulation, and problem-solving abilities. This study assessed the management of life skills education for primary school students via a participatory approach, by surveying 110 school administrators and teachers from primary schools in Tan Binh District, Ho Chi Minh City. The findings indicate that life skills education activities for primary students generally align with the practical requirements of the current educational reform, reflected in the relevance and applicability of training and development plans. However, the coordination mechanisms among relevant units and individuals on managing life skills education have not yet been clearly defined, resulting in insufficient collaboration and limited effectiveness in implementation.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT: Chương trình giáo dục phổ thông. Hà Nội.
Đoàn , T. M. L. (2022). Sử dụng phương pháp dự án của William Heard Kilpatrick để tổ chức hoạt động giáo dục kĩ năng sống cho học sinh tiểu học . Tạp chí Giáo dục, 22(16), 44-49.
Đoàn, T. M. L. (2023). Giáo dục kỹ năng sống cho học sinh tiểu học thông qua hoạt động trải nghiệm tại tỉnh Bình Dương. Luận án tiến sĩ ngành: Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh.
Hoàng, V. C. (2022). Giáo dục kĩ năng sống cho học sinh tiểu học người dân tộc thiểu số khu vực Tây Nguyên thông qua hoạt động dạy học. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm, Đại học Thái Nguyên.
Nguyễn, T. B. (2009). Giáo trình chuyên đề giáo dục kĩ năng sống. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, V. Đ. (chủ biên), & Phạm, M. H. (2013). Giáo trình phương pháp nghiên cứu khoa học quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt nam.
Nguyễn, T. D. (2023). Năng lực giáo dục kĩ năng sống của giáo viên mầm non-Một số nghiên cứu trên thế giới. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, Tập 19, Số S3, 2023, 154-160.
Nguyễn, T. T. C., & Trần, T. (2021). Giáo dục kỹ năng sống cho học sinh tiểu học thông qua hoạt động trải nghiệm. Tạp chí Khoa học Đại học Văn Lang, Số 26, tháng 03, 2021, 54-59.