The current situation of developing the management staff of primary schools in Dong Xoai City, Binh Phuoc Province

Van Giang Trinh1,
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This article presents the research results on the current status of developing the management staff at primary schools in Dong Xoai City, Binh Phuoc Province, in the context of general education reform. The study utilized a survey questionnaire involving 101 management staff, applying a 4-level Likert scale, combined with in-depth interviews to supplement qualitative data. The results indicate that the management staff at primary schools in this city have shown certain changes in terms of quantity and qualification level; however, many shortcomings still exist in the stages of planning, appointment, training – fostering, and development policies. These limitations directly affect the administrative capacity, leadership skills, and school management effectiveness. This study affirms the necessity of paying more attention to the development of the management staff in general, and the management staff at primary schools in Dong Xoai City, Binh Phuoc Province, in particular, to meet the requirements of the 2018 General Education Program, thereby contributing to the enhancement of primary education quality in the locality.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2003). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04 tháng 11 năm 2013 về đổi mới căn bản toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa - hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập
quốc tế.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Thông tư số 28/2020/TT-BGDĐT ban hành Điều lệ trường tiểu học.
Bush, T. (2011). Theories of educational leadership and management (4th ed.). SAGE.
Hallinger, P. (2003). Leading educational change: Reflections on the practice of instructional and transformational leadership. Cambridge Journal of Education, 33(3), 329-352. http://dx.doi.org/10.1080/0305764032000122005.
Hội đồng nhân dân tỉnh Bình Phước. (2018). Nghị quyết số số: 17/2018/NQ-HĐND, ngày 14 tháng 12 năm 2018, quy định chính sách khuyến khích, hỗ trợ cán bộ, công chức, viên chức tham gia đào tạo, bồi dưỡng và thu hút nhân lực chất lượng cao trên địa bàn tỉnh Bình Phước.
Leithwood, K., & Jantzi, D. (2008). Linking leadership to student learning: The contributions of leader efficacy. Educational Administration Quarterly, 44(4), 496-528. https://doi.org/10.1177/0013161X08321501.
Ngô, V. H. (2021). Nâng cao chất lượng đội ngũ nhà giáo và cán bộ quản lý giáo dục trong giai đoạn hiện nay. Tạp chí Cộng sản. Truy cập từ https://www.tapchicongsan.org.vn/web/guest/van_hoa_xa_hoi/-/2018/824258/nang-cao-chat-luong-doi-ngu-nha-giao-va-can-bo-quan-ly-giao-duc-trong-giai-doan-hien-nay.aspx.
Nguyễn, V. Đ., & Nguyễn, T. S. (2016). Nâng cao chất lượng đội ngũ cán bộ quản lý các trường tiểu học huyện Thới Bình, tỉnh Cà Mau. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 21, 3-6. https://doi.org/10.52714/dthu.21.8.2016.367.
Quốc hội. (2019). Luật Giáo dục số 43/2019
Sở Giáo dục và Đào tạo Bình Phước. (2024). Báo cáo tổng kết năm học 2023-2024.
Trần, Đ. N., & Trần, C. N. (2024). Thực trạng phát triển đội ngũ cán bộ quản lý ở các trường tiểu học huyện Phụng Hiệp, tỉnh Hậu Giang. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 13(03S), 191-202. https://doi.org/10.52714/dthu.13.03S.2024.1418.