Designing learning situations applying STEM-based knowledge of Geometry grade 11

Thi Ngoc Yen Nguyen1,
1 Postgraduate student, Dong Thap University

Main Article Content

Abstract

STEM education in high schools helps students develop specific competencies in STEM subjects, general competencies and qualities of students and helps students orient their careers. Students know how to link knowledge and skills related to the fields of Science, Technology, Engineering and Mathematics to solve real-life problems. Students know how to use, manage and access Technology. , promote the application of information technology (IT) in teaching and learning. In the general education program (GDPT) 2018, there are many innovations in the content and objectives required to achieve, focusing on the use of knowledge by students to describe and solve practical problems. Especially the content of Geometry 11, teachers can design and organize teaching situations in the direction of STEM education. Through, solving situations in the form of STEM education-oriented teaching helps students develop their Math skills and their own abilities, have a passion for scientific research, and determine the quality of life. career direction.


In this article, we present some basic issues about STEM education, forms of STEM-oriented teaching organization, STEM-oriented math teaching process, the potentials of Geometry 11 in STEM-oriented teaching and build teaching situations to apply Geometry 11 knowledge in the STEM education.

Article Details

References

Ban chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết 29-NQ/TW ban hành ngày 4/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, Hà Nội”.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018). Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 về chương trình giáo dục phổ thông môn Toán.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2019). Tập huấn cán bộ quản lý, giáo viên về xây dựng chủ đề giáo dục STEM trong giáo dục trung học. Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2020). Công văn 3089 về việc Triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2020). Tập huấn xây dựng và thực hiện các chủ đề giáo dục STEM trong trường trung học. Trang thông tin điện tử Phòng GD&ĐT TP Yên Bái truy cập từ http://tpyenbai.edu.vn/tin-tuc-su-kien/tin-hoat-dong/tap-huan-xay-dung-va-thuc-hien-cac-chu-de-giao-duc-stem-tron.html.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2021). Tài liệu hướng dẫn xây dựng kế hoạch bài dạy STEM lớp 11. Hà Nội.
Chính phủ (2017). Chỉ thị số 16/CT-TTg của Thủ tướng Chính phủ về việc "Tăng cường năng lực tiếp cận cuộc Cánh mạng công nghiệp lần thứ tư".
Lê Xuân Quang (2017). Dạy học môn công nghệ phổ thông theo định hướng giáo dục STEM. Luận Án Tiến Sĩ, trường ĐH Sư Phạm Hà Nội.
Nguyễn Thanh Nga (2017). Thiết kế và tổ chức chủ đề giáo dục STEM cho học sinh trung học cơ sở và trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh.
Nguyễn Thanh Hải (2019). Giáo dục STEM/STEAM từ trải nghiệm thực hành đến tư duy sáng tạo. NXB Trẻ, TP Hồ Chí Minh.