Developing foreign literature reading comprehension of students of Vietnamese Literature and Linguistics Teacher Education, Dong Thap University

Thi Bich Phuong Nguyen1,
1 Faculty of Vietnamese Literature and Linguistics Teacher Education, Dong Thap University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Reading foreign literature is one of the competencies that students of literary pedagogy need to be formed and developed. This article studies the theory and practice of reading comprehension of foreign literature by students of the Faculty of Vietnamese Literature and Linguistics Teacher Education, Dong Thap University. Then, it proposes some strategies to develop this capacity for those students, in order to help them achieve the output of the training program, meeting requirements of higher education and general education innovation.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.
Đảng Cộng sản Việt Nam, Ban Chấp hành Trung ương khóa XI. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW.
Đoàn, T. T. H. (2017). Phát triển năng lực đọc hiểu văn bản cho HS trung học phổ thông trong dạy học Ngữ văn (qua dữ liệu lớp 10), Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, Việt Nam.
Đỗ, Đ. H., Nguyễn, H. C., Phùng, V. T., & Trần, H. T. (2004). Từ điển văn học, Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Thế giới.
Đỗ, N. T. (2019). Hướng dẫn dạy học môn Ngữ văn trung học phổ thông theo chương trình giáo dục phổ thông mới. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Lê, B. H., Trần, Đ. S., & Nguyễn, K. P. (2007). Từ điển thuật ngữ văn học. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Giáo dục.
Nguyễn, T. H. (2008). Đọc - hiểu tác phẩm văn chương trong nhà trường. Hà Nội: NXB Giáo dục.
OECD. (2009). PISA 2009 AssessmentFramework - Key competencies in reading, mathematics and science. Truy cập từ https://www.oecd-ilibrary.org/education
Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (2003). “A holistic model of competence”, Key Competencies for a successful life and a wellfunctioning society. Hogrefe & Huber Publishers.
Trần, Đ. S. (2003). Đọc văn học văn. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Trần, Đ. S. (2004). Đọc hiểu văn bản - một khâu đột phá trong nội dung và phương pháp dạy văn hiện nay. Tạp chí Giáo dục, 102 (chuyên đề, quý IV), 16-18.
Trường Đại học Đồng Tháp. (2018). Chương trình giáo dục đại học - ngành Sư phạm Ngữ văn - ban hành kèm theo Quyết định số 1149/QĐ-ĐHĐT ngày 28 tháng 8 năm 2018 của Hiệu trưởng Trường Đại học Đồng Tháp.
Trường Đại học Đồng Tháp. (2019). Bản mô tả Chương trình đào tạo ngành Sư phạm Ngữ văn - ban hành kèm theo Quyết định số 1985a/QĐ-ĐHĐT ngày 03 tháng 9 năm 2019 của Hiệu trưởng Trường Đại học Đồng Tháp.