Managing life skills education activities for students in Thot Not district lower secondary schools, Can Tho city
Main Article Content
Abstract
Educating and managing life skills activities, managers aim to organize activities of teachers, students, and other educational forces, maximizing social resources for practices. In reality, when developing teaching programs and classroom teaching content, teachers must develop three goals: providing knowledge, training skills, and forming attitudes. However, it can be said that due to time constraints, teachers tend to focus on providing knowledge and pay little attention to training life skills, especially how to behave socially, cope, and integrate with others. This article addresses the measures: raising awareness of managers and teachers; planning innovation; strengthening direction and organizing training for teacher capacity improvement; increase investment in facilities and equipment, improve work in inspection and evaluation; strengthening coordination and mobilization of educational resources for life skills education for middle school students. If all six of the above-mentioned measures are applied synchronously, it will improve the effectiveness of life skills education activities for students, effectively contributing to the process of comprehensive personality development, and enhancing high-quality comprehensive education and training.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Life skills education, management, secondary school.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2010). Giáo dục kỹ năng sống trong hoạt động giáo dục ngoài giờ lên lớp ở trường trung học phổ thông, tài liệu dành cho giáo viên. NXB Giáo dục Việt Nam.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2014). Thông tư số 04/2014/TT-BGDĐT ngày 28/02/2014 về việc Ban hành quy định Quản lý hoạt động giáo dục kỹ năng sống và hoạt động giáo dục ngoài giờ chính khóa.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2017). Quyết định Số: 2161/QĐ-BGDĐT, ngày 26 tháng 6 năm 2017 của Bộ Giáo dụ và Đào tạo, ban hành Kế hoạch thực hiện mục tiêu phát triển bền vững lĩnh vực Giáo dục và Đào tạo đến năm 2025 và định hướng đến năm 2030.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư số 32/2018/TT về việc ban hành Chương trình giáo dục phổ thông Chương trình tổng thể. Hà Nội tháng 12 năm 2018.
Chỉ thị số 40/2008/CT-BGDĐT ngày 22/7/2008 của Bộ Giáo dục và Đào tạo về việc phát động phong trào thi đua “Xây dựng trường học thân thiện, học sinh tích cực” trong các trường phổ thông giai đoạn 2008 – 2013.
Đặng Quốc Bảo và Phạm Minh Giản. (2020). Tổ chức quản lý giáo dục và trường học. Hà Nội: NXB Thông tin và truyền thông.
Nguyễn Dục Quang. (2012). Hướng dẫn giáo dục kỹ năng sống cho học sinh phổ thông. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Thị Mỹ Lộc. (2010). Giáo dục giá trị và kỹ năng sống cho học sinh phổ thông - Tài liệu tập huấn giáo viên Trung học cơ sở, Trung học phổ thông”. Hà Nội: NXB Trường Đại học Giáo dục Đại học Quốc gia.
UNICEF. (2001). The State of the World’s Children 2001: Adolescence – An Age of Opportunity.