Current professional capacity of the preschool teachers team in Ninh Kieu district, Can Tho city
Main Article Content
Abstract
Professional competence plays a very important role in teacher success in general and preschool teachers in particular. Preschool teacher capacity is combined elements: knowledge, skills, attitudes in professional activities and behaviors under the professional framework. In this regard, we have built measurement scales to have initial assessments of the current professional competencies of preschool teachers in Ninh Kieu district, Can Tho city. From there, we propose a number of measures for improvement in this area.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Capacity, professional capacity, professional capacity development, preschool teachers, professional capacity of preschool teachers.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư 26/2018/TT-BGDĐT quy định Chuẩn nghề nghiệp giáo viên mầm non.
Đinh Thanh Tuyến và Nguyễn Hà Linh. (2023). Các yếu tố cấu thành năng lực nghề nghiệp giáo viên mầm non. Tạp chí Giáo dục (2023), 23(19), 21-27.
Nguyễn Quang Uẩn (Chủ biên). (2001). Giáo trình Tâm lý học đại cương. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Thạc. (2005). Cấu trúc tâm lý hoạt động sư phạm của giáo viên mầm non. Hà Nội: Đề tài khoa học công nghệ cấp Bộ.
Nguyễn Thị Hiền và Trần Văn Trung. (2023). Bồi dưỡng năng lực nghề nghiệp cho đội ngũ giáo viên mầm non khu vực Đông Nam Bộ: Thực trạng và một số khuyến nghị. Tạp chí Giáo dục, 23(22), 53-58.
Truy cập từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1110.
Nguyễn Thị Thanh Huyền. (2023). Thực trạng và biện pháp phát triển đội ngũ giáo viên mầm non ở thị xã Bình Long, tỉnh Bình Phước. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 12(02S), 130-140. https://doi.org/10.52714/dthu.12.02S.2023.1090.
Phạm Hồng Quang. (2013). Phát triển chương trình đào tạo giáo viên - những vấn đề lí luận và thực tiễn. Thái Nguyên: NXB Đại học Thái Nguyên.
Phạm Thị Yến. (2021). Đề xuất khung năng lực nghề nghiệp cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non trong bối cảnh đổi mới giáo dục và hội nhập quốc tế. Tạp chí Giáo dục, 505(1), 8-12. Truy cập từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/166.
Trương Tấn Đạt và Nguyễn Thị Thuý Hằng. (2023). Thực trạng quản lý hoạt động bồi dưỡng năng lực nghề nghiệp cho giáo viên tại các trường mầm non công lập quận Gò Vấp, thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 12(02S), 329-337. https://doi.org/10.52714/dthu.12.02S.2023.1107.
Võ Nguyên Du và Đặng Thị Thanh Thúy. (2020). Quản lý hoạt động bồi dưỡng giáo viên các trường mầm non trên địa bàn thành phố Quy Nhơn, tỉnh Bình Định theo Chuẩn chức danh nghề nghiệp. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 9(2), 7-14. https://doi.org/10.52714/dthu.9.2.2020.772.