Statistical analysis on student reading practice at the College of Natural Sciences, Can Tho University
Main Article Content
Abstract
Upon the survey at the College of Natural Sciences, Can Tho University and univariate and multivariate statistical analysis, the article has identified the factors and groups of factors impacting students reading books, as well as correlations between the learning results and time for reading of students at the College of Natural Sciences, Can Tho University. Based on statistical classification methods, the article also builds a suitable model to classify students’ learning ability through information about students’ reading time. The research results are useful information for the College of Natural Sciences as well as Can Tho University to promote student reading. The method in this study can be applied to other institutions and practical issues.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
College of Natural Sciences, learning results, reading books, student reading, statistical analysis
References
Đoàn, T. L. (2017). Nghiên cứu phát triển văn hóa đọc các tỉnh miền núi phía Bắc Việt Nam. Trường Đại học Văn hóa Hà Nội.
Gia, M. (Ngày 22 tháng 4 năm 2019). Bình quân một người Việt đọc 1 quyển sách mỗi năm. Cổng Thông tin Chính phủ Thành phố Hồ Chí Minh. Truy cập từ https://tphcm.chinhphu.vn/binh-quan-mot-nguoi-viet-doc-1-quyen-sach-moi-nam.
Hoài, H. (Ngày 15 tháng 4 năm 2019). 5 năm Ngày sách Việt Nam: Người Việt đọc 4 hay 1 cuốn sách mỗi năm?. Báo Điện tử VOV. Truy cập từ https://vov.vn/van-hoa/van-hoc/5-nam-ngay-sach-viet-nam-nguoi-viet-doc-4-hay-1-cuon-sach-moi-nam-897994.vov.
Hossain, Z. (December 2017). What are the leisure choice, reading and library habits of Vietnamese students in the age of Internet?. Social Sciences Information Review, Vol. 11, No. 4. https://vjol.info.vn/index.php/ssirev/article/view/38247.
Lê, T. (Ngày 17 tháng 11 năm 2016). 61 quốc gia có người đọc sách nhiều nhất, không có Việt Nam. Tuổi trẻ Online. Truy cập từ https://tuoitre.vn/61-quoc-gia-co-nguoi-doc-sach-nhieu-nhat-khong-co-viet-nam-1221061.htm.
Nguyễn, T. K. N. (2021). Thông điệp về văn hóa đọc trên báo điện tử. Trường đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn, T. N. H. (Ngày 21 tháng 4 năm 2021). Mơ ước có tên mình trong “Quốc gia đọc sách”. Trang tin Điện tử Đảng bộ Thành phố Hồ Chí Minh. Truy cập từ https://www.thanhuytphcm.vn/tin-tuc/mo-co-ten-minh-trong-quoc-gia-doc-sach-1491876894
Roxy, P., Chris, O,. & Jay, D. (2008). Statistics and data analysis. Thomson. New York.
Scott, D. W. (1992). Multivariate density estimation: Theory, practice, and visualization. Wiley & Son, New York.
Tai, V. V. (2016). L1-distance and classification problem by Bayesian. Journal of Applied Statistics, 44(3), 385-401. http://dx.doi.org/10.1080/02664763.2016.1174194.
Thao, N. T., & Tai, V. V. (2016). A new approach for determining the prior probabilities in the classification problem by Bayesian method. Advances in Data Analysis and Classification, 11, 629-643. https://link.springer.com/article/10.1007/s11634-016-0253-y.
Tổng cục Thống kê Việt Nam. (Năm 2021). Niên giám Thống kê Việt Nam năm 2020 = Statistical yearbook of Vietnam 2020. Hà Nội: NXB Thống kê. Truy cập từ
https://www.gso.gov.vn/wp-content/uploads/2021/07/Sach-NGTK-2020Ban-quyen.pdf
Trung tâm Học liệu trường Đại học Cần Thơ (2021). Số liệu tổng hợp. Truy cập từ https://lrc.ctu.edu.vn/index.php/aboutus/statistics.
Võ, T. T. H. (2013). Văn hoá đọc ở Việt Nam trong bối cảnh hội nhập và phát triển. Tạp chí Thư viện Việt Nam,2, 20-27. Thư viện quốc gia Việt Nam. Truy cập từ https://nlv.gov.vn/nghiep-vu-thu-vien/van-hoa-doc-o-viet-nam-trong-boi-canh-hoi-nhap-va-phat-trien.html.
Webb, A. (2000). Statistical pattern recognition. Wiley & Sons, New York.