Current status of managing competence-based literature teaching at high schools, in Lap Vo district, Dong Thap province
Main Article Content
Abstract
This article aimed to evaluate the current status of managing competence-based Literature teaching at high schools in Lap Vo District, Dong Thap Province. The study involved surveying 155 individuals, including school administrators, teachers, and students, and conducting interviews with 3 experienced school administrators and 5 experienced Literature teachers from 3 high schools in Lap Vo District, Dong Thap Province. The survey data were statistically processed by using a 4-point scale analysis. The results indicated that there were significant challenges in managing Literature teaching at high schools in Lap Vo District, Dong Thap Province with regard to competency development. This preliminary data provides a foundation for educational managers to suggest appropriate management strategies to enhance the quality and effectiveness of competence-based Literature teaching at high schools in this region.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Competency development, Literature teaching, teaching activities, high school.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Công văn số 3280/BGDĐT-GDTrH ngày 27/8/2020 của Bộ Giáo dục và Đào tạo về hướng dẫn thực hiện điều chỉnh nội dung dạy học cấp trung học cơ sở và trung học phổ thông.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Công văn số 5522/BGDĐT-GDTrH ngày 18 tháng 12 năm 2020 của Bộ Giáo dục và Đào tạo về việc xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường.
Đặng, X. H. (2017). Quản lý sự thay đổi trong giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Đỗ, N. T. (2014). Đổi mới căn bản, toàn diện chương trình Ngữ văn. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 56, 42-47. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.0.56.2002(2014).
Hoàng, T. K. H. (2017). Biện pháp quản lý hoạt động dạy học môn Ngũ văn ở trường THPT Đình Lập tỉnh Lạng Sơn. Luận văn thạc sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội.
Meier, B., & Nguyễn, V. C. (2011). Lý luận dạy học hiện đại - Cơ sở đổi mới mục tiêu, nội dung và phương pháp dạy học. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, N. Q. (1989). Một số khái niệm về quản lý giáo dục, Tập bài giảng sau đại học. Trường Cán bộ quản lý Giáo dục và đào tạo, Hà Nội.
Nguyễn, H. C., Nguyễn, T. H., & Vũ, N. (2007). Những vấn đề chung về đổi mới giáo dục trung học phổ thông môn Ngữ văn. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Nguyễn, T. H. V., Phạm, B. Đ., Nguyễn, T. N., & Nguyễn, T. H. (2010). Đánh giá kết quả học tập môn Ngữ văn của học sinh theo hướng hình thành năng lực. Đề tài nghiên cứu khoa học, Viện Khoa học giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, T. H. (2015). Đổi mới tư duy tổ chức dạy học Ngữ văn nhằm thực hiện mục tiêu “thỏa mãn nhu cầu phát triển” và “phát huy tiềm năng sáng tạo của mỗi cá nhân”. Tạp chí Khoa học Đại học Tân Trào, số 1, tháng 11/2015, 16-20. https://doi.org/10.51453/2354-1431/2015/80.
Sở Giáo dục và Đào tạo Đồng Tháp. (2023). Công văn số 1117/ SGDĐT-GDTrH&TX ngày 08/8/2023 của Sở Giáo dục và Đào tạo Đồng Tháp về việc triển khai thực hiện Chương trình giáo dục trung học năm 2023-2024.