The reality of managing ethics education activities for students in lower-secondary schools in Da Lat city, Lam Dong province
Main Article Content
Abstract
Ethics is the "root" of human beings in any era. The issue of ethics and ethics education for the young generation is always considered important. Because it is the behavior between people, ethics becomes the goal and motivation for social development. Managing ethics education activities is a very important task, especially for the young generation when they are still in school. Their age is the period of discovery, learning and imitation. If not properly oriented, they are prone to deviant behaviors, causing harm to moral values and good cultural traditions. Therefore, managing ethics education activities for high school students to form their personality, develop qualities and abilities is an urgent requirement in the current period. The article presents the current situation of managing this task for students at secondary schools in Da Lat city, Lam Dong province. It then proposes some management orientations to improve the quality of moral education for students of secondary schools in this area.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Activities, junior high school, management, moral education, students.
References
Ban Chấp hành Trung ương. (2016). Chỉ thị số 05-CT/TW ngày 15/5/2016 của Bộ Chính trị về đẩy mạnh học tập và làm theo tư tưởng, đạo đức, phong cách Hồ Chí Minh.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (1998). Giáo dục hệ thống giá trị đạo đức nhân văn. NXB Giáo dục.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Điều lệ trường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông và trường phổ thông có nhiều cấp học, Ban hành kèm theo thông tư số 32/2020/TT-BGDĐT ngày 15 tháng 9 năm 2020 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.
Đệ, N. V. (chủ biên), & Hùng, P. M. (2013). Giáo trình phương pháp nghiên cứu khoa học quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Đông, N. H. (2019). Quản lý hoạt động giáo dục đạo đức cho học sinh tại trung tâm giáo dục thường xuyên và kỹ thuật hướng nghiệp tỉnh Đồng Tháp. Tạp chí Giáo dục, kỳ 2, tháng 7, 89-94.
Long, N. T. (2006). Truyền thống đạo đức. Hà Nội: NXB Văn hóa Thông tin.
Quốc hội. (2014). Nghị quyết số 88/2014/QH13 ngày 28/11/2014 về đổi mới chương trình, sách giáo khoa giáo dục phổ thông.
Thảo, T. T. (2010). Cẩm nang giáo dục đạo đức lối sống và phòng chống bạo lực trong nhà trường. Hà Nội: NXB Văn hóa.
Tình, N. T. (2013). Mối quan hệ giữa giáo dục giá trị sống và giáo dục kĩ năng sống cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Quản lý Giáo dục, 51(8), 48-51.