STEM-based teaching the chapter "Some shapes in practice" (Math 7)

Van Hong Nguyen1, Huu Su Nguyen2,
1 Department of Education and Training, Can Tho city, Vietnam
2 Post-graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Designing teaching activities for the program "Some forms in practice" (Math 7) based on STEM education to help students develop capacity, especially the ability to apply mathematics in practice, supporting career orientation, educational quality and scientific research style in high schools. After the designing phase, we conducted experimental evaluation through the following methods: Theoretical research; Investigate and observe; Pedagogical experiments; Mathematical statistics. Research results show that: Teaching STEM-based Mathematics is necessary and has important implications for developing problem-solving, collaboration, and thinking abilities for students. This also helps improve the quality of education and develop scientific and technical research style in high schools.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2017). Công văn số 4612/BGDĐT-GDTrH ngày 03/10/2017 về việc hướng dẫn thực hiện chương trình giáo dục phổ thông hiện hành theo định hướng phát triển năng lực và phẩm chất học sinh từ năm học 2017-2018.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2019). Giáo dục STEM trong chương trình giáo dục phổ thông. Tài liệu lưu hành nội bộ.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về triển khai giáo dục STEM trong giáo dục trung học.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2021). Tài liệu hướng dẫn bồi dưỡng giáo viên phổ thông cốt cán. Xây dựng kế hoạch dạy học và giáo dục theo hướng phát triển phẩm chất, năng lực học sinh Trung học phổ thông môn Toán.
Bruce-Davis, M. N., Gubbins, E. J., Gilson, C. M., Villanueva, M., Foreman, J. L., & Rubenstein, L. D. (2014). STEM high school administrators’, teachers’, and students’ perceptions of curricular and instructional strategies and practices. Journal of Advanced Academics, 25(3), 272-306.
Dare, E. A., Keratithamkul, K., Hiwatig, B. M., & Li, F., (2021). Beyond Content: The Role of STEM Disciplines, Real-World Problems, 21st Century Skills, and STEM Careers within Science Teachers’ Conceptions of Integrated STEM Education. Education Sciences, 11(11), 7-37.
Hà, H. K., & Nguyễn, D. Đ. (2022). Sách Toán 7 tập 2 (Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Herro, D., Quigley, C., Andrews, J., & Delacruz, G. (2017). Co-Measure: developing an assessment for student collaboration in STEAM activities. International Journal of STEM Education, 4(1), 1-12.
Lã, T. T. S. (2019). Dạy học một số chủ đề trong môn Toán lớp 10 theo định hướng giáo dục STEM. Luận văn Thạc sĩ Khoa học giáo dục. Đại học sư phạm Thái Nguyên.
Lê, H. H. & Lê, H. M. N. (2021). Tài liệu hướng dẫn xây dựng kế hoạch bài dạy STEM lớp 7. Chương trình phát triển giáo dục Trung học giai đoạn 2. Bộ Giáo dục và Đào tạo. Hà Nội: NXB Thanh Niên.
Lê, X. Q. (2017). Dạy học môn Công nghệ phổ thông theo định hướng STEM. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục. Đại học Sư phạm Hà Nội.
Mark, S. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher, Virginia Polytechnic Institute And State University.
Margot, K. C. & Kettler, T. (2019). Teachers’ perception of STEM integration and education: a systematic literature review. International Journal of STEM Education, 6(1), 1-16.
Nguyễn, T. N. (2020). Dạy học chủ đề STEM cho học sinh trung học cơ sở và trung học phổ thông. TP. Hồ Chí Minh: NXB Đại học sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn, V. B., Tưởng, D. H., Trần, M. Đ., Nguyễn, V. H., Chu, C. T., Nguyễn, A. T., Đoàn, V. T., & Trần, B. T. (2019). Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, T. N. Y. (2023). Thiết kế một số chủ đề dạy học vận dụng kiến thức Hình học 11 theo định hướng giáo dục STEM. Luận văn Thạc sĩ khoa học giáo dục. Đại học Đồng Tháp.
Phạm, N. H. N. (2023). Tổ chức dạy học một số chủ đề theo định hướng giáo dục STEM trong môn Toán ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(4), 38-43. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12310407.
Phạm, N. T. T. (2024). Thiết kế tổ chức tình huống dạy học chủ đề Hình học trực quan cho học sinh lớp 7 theo định hướng giáo dục STEM. Luận văn Thạc sĩ khoa học giáo dục. Trường Đại học Sài Gòn.
Ryu, M., Mentzer, N., & Knobloch, N. (2019). Preservice teachers’ experiences of STEM integration: Challenges and implications for integrated STEM teacher preparation. International Journal of Technology and Design Education, 29(3), 493-512
Thibaut, L., & Depaepe, F. (2018). Integrated STEM Education: A Systematic Review of Instructional Practices in Secondary Education. European Journal of STEM Education, 3(1), 1-12. https://doi.org/10.20897/ejsteme/85525.
Trần, Đ. K. (2020). Dạy học một số chủ đề Toán 9 trung học cơ sở theo định hướng giáo dục STEM. Luận văn Thạc sĩ khoa học giáo dục. Trường Đại học Sư phạm Thái Nguyên.
Yıldırım, B., & Sevi, M. (2016). Examination of the effects of STEM education integrated as a part of science, technology, society and environment courses. Journal of Human Sciences, 13(3), 3684–3695.