Designing STEM educational topics in teaching Mathematics to 3rd- graders in Da Lat city

Thi Kieu Nguyen1, , Pham Mai Thao Dang2
1 Faculty of Primary and Pre-School Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Post-graduate student, Faculty Primary and Pre-School Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

STEM education is an important educational direction that the Ministry of Education and Training of Vietnam has implemented in recent years. This modern educational approach focuses on connecting theoretical knowledge with real-life practices, helping learners develop comprehensively in knowledge, skills, and attitudes. STEM education is considered a crucial solution to promote training in science, technology, engineering, mathematics, foreign languages, and computer science within the general education curriculum. Elementary education is a foundational level, featuring a high degree of integration among subjects such as Mathematics, Science (Natural and Social), Technology, and Arts, with the goal of linking knowledge to practical life. Accordingly, STEM education has been systematically implemented at the elementary level according to the Ministry's general regulations and specified through various documents. However, during implementation, elementary teachers encounter numerous difficulties in proposing STEM lessons, organizing educational activities, and evaluating STEM education. This article proposes a process for constructing and designing STEM topics in 3rd-grade Mathematics. It suggests those themes that align with the curriculum and the integration of subjects with STEM-based illustrations for teacher uses. This research aims to support elementary teachers in effectively implementing STEM education.

Article Details

Author Biography

Pham Mai Thao Dang, Post-graduate student, Faculty Primary and Pre-School Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

giáo viên

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018a). Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018c). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Công nghệ (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018d). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Mĩ thuật (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018e). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Tự nhiên và xã hội (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2021), Công văn số 2345/BGDĐT-GDTH ngày 07 tháng 06 năm 2021 về hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục nhà trường cấp Tiểu học.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2023a). Công văn 909/BGDĐT-GDTH ngày 08 tháng 03 năm 2023 về hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục nhà trường cấp tiểu học.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2023b). Tài liệu tập huấn triển khai thực hiện giáo dục STEM cấp tiểu học tiếp cận theo chương trình Giáo dục phổ thông 2018. Lâm Đồng.
Nguyễn, V. B., Tưởng, D. H. (đồng chủ biên), Trần, M. Đ., Nguyễn, V. H., Chu, C. T., Nguyễn, A. Th. Đoàn, V. Th., & Trần, B. Tr. (2021). Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.