Researching factors affecting students' decision on payment via e-wallet Faculty of Economics at Dong Thap University

Văn Tân Nguyen1, , Ngoc Tran Nguyen2
1 Student, Faculty of Economics and Law, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Faculty of Economics and Law, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The study aims to determine the factors affecting the e-wallet payment decision by students of the Faculty of Economics, Dong Thap University. The data was collected by surveying 200 students of the Faculty of Economics with the convenient sampling method according to courses to determine the number of surveys for each course. Via SPSS 22.0 software, research results have shown that there are 5 factors influencing the decision to pay via e-wallet of students of the Faculty of Economics, Dong Thap University, including: (1 ) Perceived usefulness, (2) Safety and security, (3) Ease of use, (4) Social influence, (5) Favorable conditions. Among them, useful awareness is dominant on the participants’ decision to pay via e-wallet. Based on the analysis results, the author has proposed some administrative implications to promote students' decision to pay via e-wallets.

Article Details

References

Ajzen (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 50(2), 179-211.
Amira (2013). Exploring determinants influencing the intention to use mobile payment service. In Managing Customer Trust, Satisfaction, and Loyalty through Information Communication Technologies. 288-309.
Chapman, D. W (1981). A model of student college choice. Journal of Higher Education, 52, 490-505. http://dx.doi.org/10.2307/1981837.
Davis, F. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. Management Information Systems Research Center, University of Minnesota, 13(3), 319-340. https://doi.org/10.2307/249008.
Đặng, P. N. (2019). Nghiên cứu tác động của các nhân tố tới quyết định thanh toán trực tuyến trên sàn thương mại điện tử của giới trẻ Hà Nội. Tạp chí Kinh tế và Dự báo, 24, 11-15.
Đặng, T. M. N. & cs. (2021). Yếu tố tác động đến hành vi sử dụng ví điện tử của sinh viên khối ngành kinh tế các trường Đại học tại Hà Nội. Tạp chí Khoa học Thương mại, 151, 62-69.
Hoàng, T. & Chu, N. M. N. (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Hà Nội: NXB Thống kê.
Nguyễn, T. L. N. & cs (2021). Các yếu tố ảnh hưởng đến quyết định sử dụng dịch vụ thanh toán điện tử của người dân Thành phố Hồ Chí Minh. Chuyên san Phát triển Khoa học và Công nghệ, 7, 48-59.
Nguyễn, T. T. V. & cs. (2021). Nghiên cứu hành vi sử dụng dịch vụ Thanh toán di động ở việt nam: Sử dụng mô hình meta-utaut. Tạp chí Kinh tế & Phát triển, 292, 46-56.
Nguyễn, N. P. & Trần, N. T. (2024). Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định sử dụng dịch vụ thanh toán ví điện tử của người tiêu dùng tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Kinh tế và Dự báo. Truy cập từ: https://kinhtevadubao.vn/cac-nhan-to-anh-huong-den-quyet-dinh-su-dung-dich-vu-thanh-toan-vi-dien-tu-cua-nguoi-tieu-dung-tai-tp-ho-chi-minh-.30446.html
Nguyễn, Đ. T. (2011). Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh. Hà Nội: NXB Lao động xã hội.
Pachpande, B. R., & Kamble, A. A. (2018). Study of e-wallet awareness and its usage in Mumbai. Journal of Commerce and Management Thought, 9(1), 33-45.
Phan, H. N. & Đặng, T. D. (2019). Nghiên cứu quyết định sử dụng dịch vụ thanh toán qua thiết bị di động của khách hàng trên địa bàn Hà Nội. Tạp chí Ngân hàng, 29. Truy cập từ: https://tapchinganhang.gov.vn/nghien-cuu-quyet-dinh-su-dung-dich-vu-thanh-toan-qua-thiet-bi-di-dong-cua-khach-hang-tren-dia-ban-ha.htm.
Phạm, T. N. A. & cs. (2023). Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định sử dụng thanh toán trực tuyến trên sàn thương mại điện tử của thế hệ Gen Z trên địa bàn Thành phố Hà Nội. Tạp chí Khoa học & Đào tạo Ngân hàng, 255, 26-39.
Philip, K. (2003). Quản trị Marketing. Hà Nội: NXB Thống Kê.
Thủ tướng. (2021). Quyết định số 1813/QĐ-TTg về việc phê duyệt Đề án phát triển thanh toán không dùng tiền mặt tại Việt Nam giai đoạn 2021 - 2025.
Tolety, R. K. (2018). E-Wallets–Their cause, Rise and Relevance. International Journal of Research in IT and Management, 8(7), 1-8.
Yerisma, W. & cs. (2020). Factors of Using Non-Cash Payments to the Consumption Level of Students in Pematangsiantar City. Journal Bisnis dan Manajemen. 7(1), 61-68.
Yang, S. & cs (2012). Mobile payment services adoption across time: An empirical study of the effects of behavioral beliefs, social influences, and personal traits. Computers in Human Behavior, 28(1), 129-142.