The current situation of developing digital competencies for lecturers at Van Lang University

Thi Thanh Nghiem1, , The Vinh Nguyen2, Minh Cuong Le3
1 University of Education, Vietnam National University, Hanoi, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
3 Faculty of Mathematics and Information Technology Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This study aims to assess the current state of developing digital competencies among lecturers at Van Lang University. Data were collected through questionnaire surveys, interviews, and case studies, involving administrators and lecturers. The findings highlight the critical role of digital competencies for teaching quality and adapting to digital education. The university has made notable progress, such as offering flexible training, providing technical support, and fostering a culture of lifelong learning. However, shortcomings such as the absence of a long-term strategy, poorly designed evaluation mechanisms, insufficient collaboration, and weak incentive systems have hindered efforts for digital competencies. The study recommends a comprehensive plan for digital competency development, improving evaluation systems, personalizing training programs, and introducing incentive mechanisms to modernize education and elevate lecturers' professional capabilities.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2019). Nghị quyết số 52-NQ/TW ngày 27/9/2019 về một số chủ trương, chính sách chủ động tham gia cuộc Cách mạng công nghiệp lần thứ tư. Hà Nội.
Bokova, I., Ryder, G., & Lake, A. (2014). Joint Message on the occasion of the World Teachers’ Day. Truy cập từ https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000229945.
Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The digital competence framework for citizens.
Đỗ, V. H. (2022). Năng lực số. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Khoruzha, L., Proshkin, V., Kotenko, O., & Smyrnova-Trybulska, E. (2010). Digital competence: Abilities of a lecturer and expectations of students (Ukrainian-Polish context). In E-learning and STEM Education (pp. 421- 439). Publisher: Studio Noa for University of Silesia.
Nguyễn, T. N. A. (2023). Ứng dụng công nghệ thông tin trong giảng dạy tiếng Anh tại Trường Đại học An Giang. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 1(284), 36-38.
Nguyễn, T. V. A. (2019). Nâng cao năng lực giảng viên tại các trường đại học thuộc Bộ Lao động Thương binh và Xã hội. Luận án Tiến sĩ kinh tế, Chuyên ngành: Kinh doanh thương mại. Trường Đại học Thương Mại.
Santos, C., Pedro, N., & Mattar, J. (2022). Digital Competence of Higher Education Professors in the European Context: A Scoping Review Study. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 17(18), 222- 242. https://doi.org/10.3991/ijet.v17i18.31395.
Secker, J. (2017). The trouble with terminology: rehabilitating and rethinking digital literacy. Digital literacy unpacked, 3-16. DOI: https://doi.org/10.29085/9781783301997.003.
Thủ tướng Chính phủ. (2020). Quyết định số 749/QĐ-TTg ngày 03/6/2020 phê duyệt Chương trình chuyển đổi số quốc gia đến năm 2025, định hướng đến năm 2030. Hà Nội.
UNESCO (2018). A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4.2. Truy cập từ http://uis.unesco.org.
Wesselink, R., & Giaffredo, S. (2015). Competence-based education to develop digital competence. Encyclopaideia, 19(42), 25-42. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/5537.