The current situation of managing career orientation education activities for 9th graders in Bac Lieu city, Bac Lieu province

Thi Thanh Huong Nguyen1,2,
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Tran Van On Secondary School, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Managing career education activities for 9th-graders in secondary schools is crucial to help students gain a clear understanding of future careers, identify their interests and abilities, and make suitable career choices. Based on the relevant literature and a sociological survey combined with interviews involving 56 participants of 16 management staff and 40 teachers from four secondary schools in Bac Lieu City, Bac Lieu Province, we evaluated the current state of managing career education activities for 9th-graders in these schools. It was to clarify the achievements as well as the causes of limitations and inadequacies. The research results will serve as a practical foundation to assist management staff in formulating measures to improve the quality and effectiveness of career education activities for 9th-grade students in secondary schools within the area in the current period.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW, ngày 04/11/2013 của Hội nghị lần thứ tám Ban chấp hành TW khóa XI về “Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa – hiện đại hóa trong điều kiện nền kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế”.
Bộ Giáo dục và ào tạo. (2018). Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT vào ngày 26 - 12 - 2018 quy định về Chương trình Giáo dục phổ thông, Hà Nội.
Chính phủ. (2018). Quyết định số 522/QĐ-TTg ngày 14/5/2018 phê duyệt Đề án “Giáo dục hướng nghiệp và định hướng phân luồng học sinh trong giáo dục phổ thông giai đoạn 2018-2025”, Hà Nội.
Cao, T. T. X., & Nguyễn, V. T. (2024). Biện pháp quản lí hoạt động giáo dục hướng nghiệp cho học sinh ở các trường trung học phổ thông Quận 7, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 24 (đặc biệt 9), 178–183.
Lê, H. C., & Huỳnh, N. H. (2024). Thực trạng quản lý hoạt động giáo dục hướng nghiệp cho học sinh ở các trường trung học cơ sở huyện Cần Đước, tỉnh Long An. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 13(04S), 13-26. https://doi.org/10.52714/dthu.13.04S.2024.1443.
Nguyễn, V. Đ, & Phạm, M. H. (2013). Giáo trình phương pháp nghiên cứu khoa học quản lý giáodục. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam
Nguyễn, Q. T., & Nguyễn, T. M. L. (2010). Đại cương khoa học quản lý. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia.