Teachers’ current awareness regarding the development of digital competencies for students in biology teaching
Main Article Content
Abstract
With the rapid advancement of digital technology, the digital transformation of education in Vietnam has made significant progress. This shift has created an urgent need to develop students’ digital competencies to meet the evolving demands of workforce development and talent cultivation in the digital age. This study examines biology teachers’ awareness of fostering students’ digital competencies through a random sample survey of 59 high school biology teachers. Statistical data analysis reveals that teachers widely recognize the importance of digital competencies and strongly advocate for their integration into student learning. They emphasize the need to enhance the role of digital learning materials, incorporate virtual experiments, and facilitate online interactions in teaching. However, the study also identifies key challenges, including limited access to technological equipment, insufficient digital learning resources, and deficiencies in IT skills among both teachers and students. These findings underscore the critical role of digital competency development in education and provide a theoretical foundation for designing educational programs that foster digital skills not only in Biology but across other disciplines.
Keywords
Biology, digital literacy, digital transformation, student
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2022a). Quyết định số 1282/QĐ-BGDĐT ngày 10/5/2022 về kế hoạch tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022–2025. Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2022b). Quyết định số 4725/QĐ-BGDĐT ngày 20/12/2022 về Bộ chỉ số đánh giá mức độ chuyển đổi số của cơ sở giáo dục phổ thông và giáo dục thường xuyên. Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2024a). Văn bản số 4324/BGDĐT-CNTT ngày 14/08/2024 về việc hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ ứng dụng công nghệ thông tin, chuyển đổi số và thống kê giáo dục năm học 2024–2025. Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2024b). Quy định Khung năng lực số cho người học. Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2025). Thông tư quy định khung năng lực số cho người học. Hà Nội.
Bloom, B. S. (Ed.). (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York: McKay.
Change, J. H., & Huynh, P. (2016). ASEAN in transformation: The future of jobs at risk of automation. International Labour Office Bureau for Employers’ Activities; ILO Regional Office for Asia and the Pacific.
Đỗ, V. H., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. K. D., Bùi, T. T., Nguyễn, T. K. L., Đào, M. Q., Đồng, Đ. H., Bùi, T. Á. Tuyết., Bùi, T. T. H., Trần, T. T. V., & Trịnh, K. V. (2022). Khung năng lực số dành cho sinh viên. NXB Đại học Quốc Gia Hà Nội.
Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. European Commission Joint Research Centre Institute for Prospective Technological Studies: Spain.
Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer Publications.
Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. London & New York: Routledge.
Jamieson, S. (2004). Likert scales: How to (ab) use them? Medical Education, 38(12), 1217–1218. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2004.02012.x
Hillmayr, D., Ziernwald, L., Reinhold, F., Hofer, S. I., & Reiss, K. M. (2020). The potential of digital tools to enhance mathematics and science learning in secondary schools: A context-specific meta-analysis. Computers & Education, 153, 103897. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103897
Kotzebue, L. (2023). Two is better than one: Examining biology-specific TPACK and its T-dimensions from two angles. Journal of Research on Technology in Education, 55(5), 765-782. https://doi.org/10.1080/15391523.2022.2030268
Luić, L., & Alić, M. (2022). The importance of developing students' digital skills for the digital transformation of the curriculum. Proceedings of INTED2022 Conference 7th-8th March 2022. https://doi.org/10.21125/inted.2022.1826
Nguyễn, T. X. (2023). Một số vấn đề về khung năng lực số cho học sinh trung học phổ thông trong chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Giáo dục, 23(02), 12–18.
Pangrazio, L. (2019). Young people’s literacies in the digital age: Continuities, conflicts, and contradictions. Routledge.
Putri, N. R., Margunayasa, I. G., & Santyasa, I. W. (2020). Analysis of technological pedagogical content knowledge (TPACK) of biology teachers in classification of living things learning. Journal of Physics: Conference Series, 1521(2020), 042033. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1567/4/042037
Ravitz, J., & Blazevski, J. (2014). Assessing the role of online technologies in project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 8(1), 9.
Stergioulas, L. K. (2006). The pursuit of digital literacy and e-inclusion in schools: Curriculum development and teacher education. E-Start Project Presentation.
Sumatokhin, S., Petrova, O., Serovayskaya, D., & Chistiakov, F. (2020). Digitalization of school biological education: Problems and solutions. SHS Web of Conferences, 79, 01016. https://doi.org/10.1051/shsconf/20207901016
Thủ tướng Chính phủ. (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 phê duyệt Đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022–2025, định hướng đến năm 2030”. Hà Nội.
Timotheou, S., Miliou, O., Dimitriadis, Y., Villagrá Sobrino, S., Giannoutsou, N., Cachia, R., Martínez Monés, A., & Ioannou, A. (2023). Impacts of digital technologies on education and factors influencing schools’ digital capacity and transformation: A literature review. Education and Information Technologies, 28, 6695–6726. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11431-8
UNESCO (2018). A Global framework of reference on digital literacy skills for indicator 4.4.2. UNESCO Institute for Statistics, Information Paper No. 51, Ref: UIS/2018/ICT/IP51.
UNICEF. (2019). Digital literacy for children: Exploring definitions and frameworks. UNICEF Office of Global Insight and Policy.
Walsh, M. (2009). Pedagogic potentials of multimodal literacy. In L. Hin & R. Subramaniam (Eds.), Handbook of research on new media literacy at the K-12 level: Issues and challenges (pp. 32–47). Information Science Reference.