Applying contract-based teaching in the topic “Coordinates of vectors in space” to develop self-study competence for grade 12 students
Main Article Content
Abstract
Self-study competence is an essential general competence. It greatly supports the development of mathematical competence, contributing to the formation and development of students’ qualities and abilities in the context of general education reform. Analyzing the theoretical foundations of self-study competence in Mathematics, the characteristics of the topic “Coordinates of Vectors in Space” (Grade 12), and the contract-based teaching, this article identifies the manifestations of students’ self-study competence in learning this topic. At the same time, it proposes a process of applying contract-based teaching to foster self-study competence, illustrated through the lesson “Coordinates of Vectors”.
Keywords
Contract-based teaching, coordinates of vectors in space, high school mathematics, self-study competence
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Đỗ, Đ. T. (Tổng chủ biên), Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., & Phạm, M. P. (2024). Toán 12, Tập 1 (Bộ Cánh Diều). Hà Nội: Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.
Hà, H. K., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. T., Trần, M. C., Lê, V. C., Nguyễn, Đ. Đ., Lê, V. H., Phan, T. H., Trần, Đ. K., Phạm, A. M., & Nguyễn, T. K. S. (2024). Toán 12, Tập 1. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam. (Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống)
Lê, N. S., & Nguyễn, D. H. (2019). Một số vấn đề lý luận và thực hành dạy học môn Toán. Nhà xuất bản Giáo dục.
Nguyễn, C. T. (1998). Quá trình dạy – tự học. Nhà xuất bản Giáo dục.
Nguyễn, C. T., & Nguyễn, K. (1998). Nghiên cứu và phát triển tự học, tự đào tạo: Tư tưởng chiến lược của phát triển giáo dục Việt Nam. Nhà xuất bản Giáo dục.
Nguyễn, C. T. (2002). Học và dạy cách học. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.
Nguyễn, L. B., & Đỗ, H. T. (2017). Phương pháp dạy học theo hợp đồng. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, T. N., & Pil, L. (2011). Dạy học theo hợp đồng. Nhà xuất bản Giáo dục.
Thái, D. T. (2010). Giáo dục học hiện đại. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Trần, N. D. (Tổng chủ biên), Trần, Đ. H. (Chủ biên), Nguyễn, T. A. (Chủ biên), Vũ, N. T. H., Ngô, H. L., Phạm, H. Q., & Phạm, T. T. (2024). Toán 12, Tập 1 (Bộ Chân Trời Sáng Tạo). Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Most read articles by the same author(s)
- PGS.TS Duong Hoang Nguyen, Thi Hoa Nguyen, Testing and assessing mathematical problem solving ability of 11thgrade students in teaching Statistics and Probability , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 05S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)