Applying contract-based teaching in the topic “Coordinates of vectors in space” to develop self-study competence for grade 12 students

Thi Hoai Ngan Le1, , Duong Hoang Nguyen 2
1 Post - graduate Student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Faculty of Mathematics - Informatics Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Self-study competence is an essential general competence. It greatly supports the development of mathematical competence, contributing to the formation and development of students’ qualities and abilities in the context of general education reform. Analyzing the theoretical foundations of self-study competence in Mathematics, the characteristics of the topic “Coordinates of Vectors in Space” (Grade 12), and the contract-based teaching, this article identifies the manifestations of students’ self-study competence in learning this topic. At the same time, it proposes a process of applying contract-based teaching to foster self-study competence, illustrated through the lesson “Coordinates of Vectors”.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình giáo dục tổng thể (ban hành kèm thông tư 32/2018/TTBGDĐT, ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Đỗ, Đ. T. (Tổng chủ biên), Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., & Phạm, M. P. (2024). Toán 12, Tập 1 (Bộ Cánh Diều). Hà Nội: Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.
Hà, H. K., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. T., Trần, M. C., Lê, V. C., Nguyễn, Đ. Đ., Lê, V. H., Phan, T. H., Trần, Đ. K., Phạm, A. M., & Nguyễn, T. K. S. (2024). Toán 12, Tập 1. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam. (Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống)
Lê, N. S., & Nguyễn, D. H. (2019). Một số vấn đề lý luận và thực hành dạy học môn Toán. Nhà xuất bản Giáo dục.
Nguyễn, C. T. (1998). Quá trình dạy – tự học. Nhà xuất bản Giáo dục.
Nguyễn, C. T., & Nguyễn, K. (1998). Nghiên cứu và phát triển tự học, tự đào tạo: Tư tưởng chiến lược của phát triển giáo dục Việt Nam. Nhà xuất bản Giáo dục.
Nguyễn, C. T. (2002). Học và dạy cách học. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.
Nguyễn, L. B., & Đỗ, H. T. (2017). Phương pháp dạy học theo hợp đồng. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, T. N., & Pil, L. (2011). Dạy học theo hợp đồng. Nhà xuất bản Giáo dục.
Thái, D. T. (2010). Giáo dục học hiện đại. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Trần, N. D. (Tổng chủ biên), Trần, Đ. H. (Chủ biên), Nguyễn, T. A. (Chủ biên), Vũ, N. T. H., Ngô, H. L., Phạm, H. Q., & Phạm, T. T. (2024). Toán 12, Tập 1 (Bộ Chân Trời Sáng Tạo). Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.