The current situation of primary teacher development under the 2018 General Education Curriculum in Chon Thanh Town, Binh Phuoc Province

Thi Minh Thuy Thieu1,
1 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

In the context of a fundamental and comprehensive reform of general education under the 2018 General Education Program, developing the primary school teaching workforce has become an urgent requirement to ensure the quality and effectiveness of the educational process. This paper presents the findings of a study on the current situation of developing the primary school teacher workforce under the 2018 General Education Curriculum in Chon Thanh Town, Binh Phuoc Province. The study employed a survey method using questionnaires administered to 110 respondents, including school administrators, team leaders, and teachers from primary schools in this town. A five-point Likert scale was used to calculate percentage values and mean scores. The findings show that the primary school teaching workforce made remarkable progress in terms of number and training levels. However, further analysis indicates that several limitations remain in key areas such as workforce planning, recruitment, training and professional development, as well as policies for teacher development. To effectively meet the requirements of the 2018 General Education Curriculum, the development of this workforce should focus on strengthening professional competence, pedagogical skills, and ethical qualities, while also improving planning, training, and professional development policies to ensure consistency and quality.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế. Truy cập từ https://tulieuvankien.dangcongsan.vn/van-kien-tu-lieu-ve-dang/hoi-nghi-bch-trung-uong/khoa-xi/nghi-quyet-so-29-nqtw-ngay-4112013-hoi-nghi-lan-thu-8-ban-chap-hanh-trung-uong-dang-khoa-xi-ve-doi-moi-can-ban-toan-584.
Ban Chấp hành Trung ương. (2004). Chỉ thị số 40-CT/TW ngày 15/6/2004 về việc xây dựng, nâng cao chất lượng đội ngũ nhà giáo và cán bộ quản lý giáo dục. Truy cập từ https://vbpl.vn/TW/Pages/vbpq-luocdo.aspx?ItemID=74512.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông (được sửa đổi, bổ sung năm 2021). Truy cập từ https://tulieuvankien.dangcongsan.vn/he-thong-van-ban/van-ban-quy-pham-phap-luat/thong-tu-so-202018tt-bgddt-ngay-2282018-cua-bo-giao-duc-va-dao-tao-ban-hanh-quy-dinh-chuan-nghe-nghiep-giao-vien-co-so-giao-4658.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b) Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo). Truy cập từ https://luatvietnam.vn/giao-duc/thong-tu-32-2018-tt-bgddt-ban-hanh-chuong-trinh-giao-duc-pho-thong-moi-169745-d1.html.
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute. Truy cập từ https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2326716.
Đặng, Q. B., Đỗ, Q. A., & Đinh, T. K. T. (2007). Cẩm nang nâng cao năng lực và phẩm chất đội ngũ giáo viên. Hà Nội: NXB Lý luận Chính trị.
Nguyễn, T. L. P. (Chủ biên). (2022). Phát triển đội ngũ giáo viên phổ thông đáp ứng yêu cầu của chương trình giáo dục phổ thông mới. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, V. Đ. (chủ biên), & Phạm, M. H. (2013). Giáo trình phương pháp nghiên cứu khoa học quản lý giáo dục. NXB Giáo dục Việt Nam.