The current management of professional development for teachers at primary schools in Chon Thanh Town, Binh Phuoc Province

Thị Hường Nguyễn1,
1 Học viên Trường ĐH Đồng Tháp

Main Article Content

Abstract

In the context of the fundamental and comprehensive reform of general education under the 2018 General Education Curriculum, developing the professional competence of primary school teachers has become a key task, contributing to the enhancement of teaching quality and school management. This article focuses on investigating the current management of professional competence development for teachers at primary schools in Chon Thanh Town, Binh Phuoc Province. A 5-point Likert scale questionnaire survey was conducted, combined with in-depth interviews with educational administrators and teachers from six local primary schools. The collected data were processed to calculate mean scores, standard deviations, and rankings. The findings have identified the strengths, limitations, and underlying causes within the management functions of planning, organizing, directing, and evaluating these development activities. Accordingly, although primary schools have paid attention to the professional development of teachers, significant limitations remain to be addressed. This study provides a practical basis for proposing appropriate managerial measures aimed at enhancing the effectiveness of professional development programs, thereby meeting the current demands of educational reform in primary education.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 về ban hành quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 ban hành Chương trình giáo dục phổ thông.
Nguyễn, T. H. L. (2023). Yêu cầu về năng lực nghề nghiệp của giáo viên hiện nay. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Hồng Đức, 63, 91-98. Truy cập từ https://vjol.info.vn/index.php/DHHD/article/view/87392.
Nguyễn, T. H., & Trần, V. T. (2023). Bồi dưỡng năng lực nghề nghiệp cho đội ngũ giáo viên mầm non khu vực Đông Nam Bộ: thực trạng và một số khuyến nghị. Tạp chí Giáo dục, 23(22), 53-58. Truy cập từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1110.
Nguyễn, V. Đ., & Phạm, M. H. (2013). Giáo trình phương pháp nghiên cứu khoa học quản lý giáo dục. NXB Giáo dục Việt Nam.
Phan, T. H.. (2023). Xây dựng khung năng lực chuyên môn cho giáo viên tiểu học giai đoạn hiện nay. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(S3), 79-84. Truy cập từ http://vjes.vnies.edu.vn/sites/default/files/khgdvn_-_tap_19_-_so_s3_-79-84.pdf.
Trịnh, T. C. T. (2024). Mức độ ảnh hưởng của các yếu tố cá nhân và môi trường trong việc thích ứng nghề nghiệp của giáo viên tiểu học mới vào nghề vùng Đông Nam Bộ. Tạp chí Giáo dục, 24(18), 53-58. Truy cập từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2451.