Managing life-skills education in preschools in Tan Phu District, Ho Chi Minh City
Main Article Content
Abstract
This article presents the research findings on the current management of life skills education in preschools in Tan Phu District, Ho Chi Minh City, focusing on four core management functions: planning, organizing, directing, and evaluating. The study employed a mixed-methods approach, combining a questionnaire survey with 90 administrators and teachers from eight preschools and in-depth interviews to supplement quantitative data. The results show that the management of life skills education is generally rated from Fair to Good, with overall mean scores ranging from 4.65 to 4.76. Schools have established specific plans, conducted regular monitoring and evaluation, and maintained cooperation with parents. However, four major limitations were identified: insufficient facilities, equipment, and teaching materials; lesson plans remain theoretical and poorly aligned with practical contexts or children’s developmental characteristics; limited supervision and professional support during implementation; and teachers’ lack of flexibility in integrating life skills education into daily activities. The main causes include budget constraints, uneven teacher competencies, and the absence of standardized assessment tools for preschool levels. The study proposes prioritizing investment in facilities and teaching materials, enhancing teacher training on instructional and assessment methods, and standardizing assessment criteria and tools suitable for preschool children.
Keywords
Educational management, Ho Chi Minh City, life skills, preschool, Tan Phu District.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2014). Thông tư số 04/2014/TT-BGDĐT ngày 28 tháng 02 năm 2014 về quy định quản lý và tổ chức hoạt động giáo dục kỹ năng sống và hoạt động giáo dục ngoài giờ chính khóa.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2015). Công văn số 463/BGDĐT-GDTX ngày 28 tháng 01 năm 2015 về việc hướng dẫn triển khai thực hiện giáo dục kỹ năng sống tại các cơ sở giáo dục mầm non, giáo dục phổ thông, giáo dục thường xuyên.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13 tháng 4 năm 2021 về việc ban hành Chương trình giáo dục mầm non.
Đào, T. C. H. (2018). Quản lý hoạt động giáo dục kỹ năng sống cho trẻ 5-6 tuổi ở các trường mầm non tư thục. Luận án tiến sĩ Quản lý giáo dục, Học viện Khoa học Xã hội, Viện Hàn lâm Khoa học Xã hội Việt Nam.
Huỳnh, L. A. C. (Chủ biên), & cs. (2018). Giáo dục kỹ năng sống - Lớp Mầm non. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Huỳnh, L. A. C. (Chủ biên), Nguyễn, T. H., & Ngô, T. P. H. (2023). Giáo dục kỹ năng sống. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Lê, T. T. H. (2023). Giáo dục kỹ năng tự bảo vệ cho trẻ 5-6 tuổi theo tiếp cận trải nghiệm ở các trường mầm non khu vực miền núi phía Bắc. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thái Nguyên.
Nguyễn, N. Q. (1989). Tâm lý học lứa tuổi và tâm lý học sư phạm. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Nguyễn, T. B. (2011). Giáo trình chuyên đề Giáo dục kỹ năng sống. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, T. H. (2003). Một số biện pháp tổ chức trò chơi học tập nhằm phát huy tính tích cực nhận thức của trẻ mẫu giáo lớn. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn, T. U. S. (2021). Tổ chức giáo dục kỹ năng sống cho học sinh. Thái Nguyên: NXB Thái Nguyên.
Nguyễn, T. H., Trần, Đ. N., & Trịnh, T. M. H. (2025). Thực trạng quản lý hoạt động giáo dục kỹ năng sống cho trẻ ở các trường mầm non thành phố Đồng Xoài, tỉnh Bình Phước. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Đồng Tháp, 14(03S), 335-348. https://doi.org/10.52714/dthu.14.03S.2025.1648.
Phan, T. Y. (2022). Quản lý giáo dục kỹ năng sống thông qua hoạt động trải nghiệm cho trẻ ở trường mầm non Nhân Quyền, huyện Bình Giang, tỉnh Hải Dương. Tạp chí Quản lý Giáo dục, 14(4), 52-59. Truy cập từ https://jem.naem.edu.vn/article/6669.
Quốc hội. (2016). Luật Trẻ em số 102/2016/QH13, ngày 05 tháng 4 năm 2016.
Quốc hội. (2019). Luật số 43/2019/QH14 ngày 14 tháng 6 năm 2019 - Luật Giáo dục.
Trần, K., & Nguyễn, X. T. (2015). Đại cương khoa học quản lý và quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.
Vũ, T. N. (2016). Giáo dục kỹ năng hợp tác trong trò chơi đóng vai có chủ đề cho trẻ 5-6 tuổi ở trường mầm non. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
World Health Organization (WHO). (1996). Life skills education for children and adolescents in schools. Geneva: WHO. Truy cập từ https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/338491/MNH-PSF-96.2.Rev.1-eng.pdf