Some orientations for enhancing efficiency of training links between university and enterprises
Main Article Content
Abstract
The current dilemma is now that it is very hard for graduates to find jobs, while businesses cannot recruit trained workers to meet their needs. This shows that the training work in universities is still not "close" to social needs. Graduates still lack many practical skills and knowledge. One of the principal causes is the cooperation between schools and businesses in training. The paper outlines the theoretical basis for the model of university-business linkages; thereby, it proposes some orientations to improve the effectiveness of training links between the two partners in order to overcome the inherent shortcomings in the past years for higher education in our country.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Models of joint training, universities with businesses, business needs, efficiency improvement orientation
References
[2]. Careerbuilder (2018), “Nhà tuyển dụng cần gì ở sinh viên mới ra trường?”, https://careerbuilder. vn/vi/talentcommunity/nha-tuyen-dung-can-gi-o-sv-moi-ra-truong.35a5016c.html.
[3]. S. K. Chou (2007), “Development of University - Industry Partnerships for the Promotion of Innovation and Transfer of Technology: Singapore”, WIPO, 2007, ISBN 9280516205, 2014.
[4]. Trần Khánh Đức (2012), “Đặc trưng và mô hình quản lý giáo dục ở một số nước trên thế giới”, Tạp chí Khoa học Giáo dục, (Số 102), tr.42-43, 45.
[5]. Trần Văn Hinh (2017), “Hợp tác giữa nhà trường với doanh nghiệp và những tác động tích cực từ quá trình tự chủ đại học”, https://giaoducthoidai.vn/giao-duc/hop-tac-giua-nha-truong-voi-doanh- nghiep-va-nhung-tac-dong-tich-cuc-tu-qua-trinh-tu-chu-dai-hoc-3654278-v.html.
[6]. Hoàng Hùng, Lê Văn Sỹ, Nguyễn Văn Lợi, Lê Quốc Phong, Nguyễn Quang Vinh (2016), “Mô hình trường “Đại học - doanh nghiệp”: Mô hình, cơ chế và chính sách trong bối cảnh Việt Nam”, Trường Đại học Dầu khí Việt Nam (PVU), http://pvu.edu.vn/images/khoa-hoc-cong-nghe/bai-bao-khoa- hoc/6-2016/GV1509_paper_hung.pdf.
[7]. Phạm Thị Ly (2018), “Đi tìm câu trả lời trong bối cảnh đang thay đổi. Bài toán sư phạm từ góc nhìn hệ thống”, Bài đăng báo Tuổi trẻ Cuối tuần ngày 13/3/2018.
[8]. Phạm Thị Ly (2016), “Về quan hệ hợp tác giữa nhà trường và doanh nghiệp”, từ https://www. lypham.net/?p=745.
[9]. Trịnh Thị Hoa Mai (2008), “Liên kết đào tạo giữa nhà trường đại học với doanh nghiệp ở Việt Nam”, Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội, Kinh tế - Luật 24 (2008), tr. 30-34.
[10]. Julio A Pertuze, Edward S Calder, Edward M Greitzer, William A Lucas (2010), “Best Practices for Industry - University Collaboration”, MITSloan Management Review, Summer 2010, Vol. 51, No. 4, pp.83-90.
[11]. Dosun Shin (2009), “Design Collaboration University - Industry Partnerships in New Product Development”, International Association Societies of Design Research, http://www.iasdr2009.or.kr/navigation/program_day4.html.
[12]. Zing.vn (2012), “63 % sinh viên thất nghiệp, giáo dục có vấn đề?”, Theo Giáo dục Việt Nam, https://news.zing.vn/63-sinh-vien-that-nghiep-giao-duc-co-van-de-post274456.html. từ https://news. zing.vn/.
Most read articles by the same author(s)
- Quoc Khanh Nguyen, Thanh Chien Huynh, Developing enterprises blockchain, experience from China , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 4 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Quoc Khanh Nguyen, Thi Thanh Ha To, Application of Blockchain technology in evolutionalizing human resource management industry , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 10 No. 6 (2021): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)