Characteristics of satirical characters in Hoc Lac’s Nom poems

Huu Rang Nguyen1,
1 Department of Literature, Ho Chi Minh City University of Education, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Literary satire is an important part contributing to the appearance of Vietnamese medieval literature. In the late 19th century’s cultural decline at the transition beginning of the tumultuous Western - Chinese society, satirical poems in Nom script proved more and more useful in reflecting contemporary reality. Using stylistic research and structural analysis, the article approaches Hoc Lac satirical Nom poetry from the perspective of satirical characters. Research results show that satirical characters in Nom Hoc Lac poetry include two main groups of subjects, respectively, associated with the author’s spontaneous laughter and movement, specifically: (1) The satirical character is the author himself; (2) The satirical characters are the upper classes in society, including: ignorant civil servants and cliques of henchmen, cowardly selling mandarins; part of the people is infected with “Westernization” demand. Thereby, the article contributes to clarifying some outstanding features of the author’s satirical art style from the perspective of characters and helps poetry-loving readers realize the positive contributions of Hoc Lac in the competition national literature.

Article Details

References

Bùi, Q. H. (1996). Thơ ca trào phúng Việt Nam. Đồng Nai: NXB Đồng Nai.
Đỗ, Đ. H., Nguyễn, H. C., Phùng, V. T., & Trần, H. T. (Đồng chủ biên). (1984). Từ điển thuật ngữ văn học (Bộ mới). Hà Nội: NXB Khoa học Xã hội.
Đoàn, T. T. V. (Chủ biên). (2009). Văn học trung đại Việt Nam (Thế kỉ X - cuối thế kỉ XIX). Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Giáo dục.
Hồ, S. H., & Hoài, A. (1990). Những danh sĩ miền Nam. Tiền Giang: NXB Tổng hợp.
Lã, N. T., & Vũ, T. (Đồng chủ biên) (2019). Giáo trình: Văn học trung đại Việt Nam (Tập 2). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
M.B. Khrapchenkô. (1978). Cá tính sáng tạo của nhà văn và sự phát triển văn học (Lê Sơn, Nguyễn Minh dịch). Hà Nội: NXB Tác phẩm mới.
Nguyễn, C. N. (2020). Mỹ học đại cương. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn, Đ. M. (2002). Con đường đi vào thế giới nghệ thuật của nhà văn. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Nguyễn, K. S. (2004). Phong cách thời đại nhìn từ một thể loại văn học. Hà Nội: NXB Văn học.
Nguyễn, L. (1976). Văn học Việt Nam nửa cuối thế kỉ XIX. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Đại học và Trung học chuyên nghiệp.
Nguyễn, T. T. (Ngày 23 tháng 11 năm 2018). “Hùng Dũng Tướng” - Nguyễn Công Nhàn - Kỳ 3: Đào kênh Vĩnh An. Khoa học & Đời sống. Truy cập từ https://khoahocdoisong.vn/hung-dung-tuong-nguyen-cong-nhan-ky-3-dao-kenh-vinh-an-116259.html.
Sơn, N. (2017). Đồng bằng sông Cửu Long - Nét sinh hoạt xưa & Văn minh miệt vườn. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Trẻ.
Trần, Đ. S. (2019). Tư tưởng và phong cách nhà văn: Những vấn đề lý luận và thực tiễn (Chuyên khảo). Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Trần, N. T. (1999). Cơ sở văn hóa Việt Nam. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Giáo dục.
Trần, T. Đ. (Chủ biên). (2012). Tài liệu dạy – học Ngữ văn địa phương Tiền Giang (Dùng cho các trường THCS thuộc tỉnh Tiền Giang). Cần Thơ: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, T. C. L. (2018). Thơ ca hiện thực trào phúng Nam Kì lục tỉnh cuối thế kỉ XIX - đầu thế kỉ XX (khảo sát qua thơ Phan Văn Trị, Huỳnh Mẫn Đạt, Học Lạc và Nhiêu Tâm). Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, Việt Nam.
Thụy, K. (2018). “Bakhtin và xã hội học văn chương (Chương 8)”. Trong: Thụy Khuê. (2018). Phê bình văn học thế kỉ XX. Truy cập từ http://thuykhue.free.fr/PBVH/Chuong08-Bakhtin.html.
Vũ, N. K. (2011). Văn hóa làng ở Việt Nam. Hà Nội: NXB Văn hóa - Thông tin.