Bên dòng sông Trẹm của Dương Hà - từ tiểu thuyết đến vở cải lương

Khanh Duy Pham1,
1 School of Social Sciences and Humanities, Can Tho University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The nation’s traditional art form is reformed theater. This type was born in Southern Vietnam, and then spread to other regions, closely associated with people’s lives. The reformed has existed for more than a century, taking up trials during this period and with many outstanding achievements. That is the pride of the people of the South in particular and of Vietnam people in general. This article looks at the play Reformed Ben Dong Song Trem, modified from Duong Ha’s novel Ben Dong Song Trem, from a comparative perspective. In the modern context, as reformed theater gradually loses its unique position, it makes more sense to study the type of reformed theater.

Article Details

References

Dương, H. (1997 ). Bên dòng Sông Trẹm. Sài Gòn: NXB Thanh niên.
Đỗ, D. (2003). Sân khấu cải lương Nam Bộ. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Trẻ.
Huỳnh, C. T. (Chủ biên). (2016). Văn hóa cải lương Nam Bộ - Từ đờn ca tài tử đến sân khấu cải lương, từ lý luận đến thực tiễn. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Văn hóa - Văn nghệ.
Khoa Văn học. (2019). Vượt qua những ranh giới của văn chương - Văn học so sánh và hướng nghiên cứu liên ngành. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Văn hóa - Văn nghệ.
Lại, N. A. (2017). 150 thuật ngữ văn học. Hà Nội: NXB Văn học.
Nguyễn, N. B. (2020). Một đời sân khấu. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.
Phương, L. (Chủ biên). (2020). Lý luận văn học - Tập một. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Trần, Đ. S. (Chủ biên). (2020). Lý luận văn học - Tập hai. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.