The meanings of american educational philosophy in the second half of the 20th century

Van Tung Le

Main Article Content

Abstract

The paper aims to analyze the significance of American educational philosophy in  the second half of the 20th century in the USA in terms of: expanding opportunities to education to everyone to establishing a learning society; building human resources; developing scientific culture; creating favorable environment to identify, appeal, train and develop talents,  using talents and developing humans aiming to enhance the roles of education in solving social problems.

Article Details

References

[1]. Mary-Lou Breitborde, Louise Boyle Swiniarski (2006), Teaching on principle and promise The Foundations of Education, Houghton Mifflin Company, Boston, New York. [2]. Chương trình Phát triển Liên Hiệp Quốc, http://hdr.undp.org/en/countries/profiles/USA. Truy cập ngày 21/6/2014.
[3]. Randall Curren (2003), A Companion to the Philosophy of Education, Blackwell Publishing Ltd.
[4]. Lữ Đạt, Chu Mãn Sinh, Nguyễn Trung Thuần dịch (2010), Cải cách giáo dục ở các nước phát triển: Cải cách giáo dục ở Mỹ, Quyển I, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.
[5]. Howard Gardner, Phạm Toàn dịch (2012), Cơ cấu trí khôn, NXB Tri thức, Hà Nội.
[6]. Clark Kerr, To Diệu Lan dịch (2013), Các công dụng của đại học, NXB Tri thức & DT Books, Hà Nội.
[7]. Nel Noddings (2007), Philosophy of Education, Westview Press.
[8]. Joel Spring (2008), American education, McGraw - Hill, Boston.
[9]. Ủy ban Khoa học về Hành vi - Xã hội và Giáo dục, Hội đồng Nghiên cứu quốc gia Hoa Kỳ, Nguyễn Vĩnh Trung và Lê Thu Giang dịch (2007), Phương pháp học tập tối ưu: Trí tuệ, tư duy, kinh nghiệm, nhà trường, NXB Tổng hợp TP. Hồ Chí Minh.
[10]. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam (2010), Kinh nghiệm của một số nước về phát triển giáo dục và đào tạo, khoa học và công nghệ gắn với xây dựng đội ngũ trí thức, NXB Chính trị quốc gia, Hà Nội.