Developing mathematical communication competence for 10th grade students in teaching the chapter "Coordinate method in the plane"

Thị Cẩm Thơm Tôn1,2,
1 Post-graduate student, Dong Thap University
2 Hong Ngu 1 High School, Dong Thap province

Main Article Content

Abstract

Mathematical communication competence is one of the five components of mathematical competence. Mathematical communication competences are demonstrated through: understanding, reading, and taking notes on necessary mathematical information; presenting and expressing mathematical content, ideas, and solutions; effectively using mathematical language in conjunction with everyday language; displaying confidence when presenting, expressing, asking questions, discussing, and debating topics and ideas related to mathematics. The chapter on coordinate methods in the plane, with its features regarding notation, diagrams, mathematical language, and, particularly, the introduction of new content related to the application of knowledge about coordinates, lines, circles, and three conic sections to solve real-world problems, contributes to the advantages of developing mathematical communication competence for students. The article identifies the expressions of mathematical communication competences in the chapter "Coordinate Methods in the Plane" " in Mathematics 10, Volume 2 (Creative Horizon) and proposes some methods to develop mathematical communication competence for students in teaching this content.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW, ngày 4 tháng 11 năm 2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể ban hành kèm Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ Giáo dục và Đào tạo.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán ban hành kèm Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ Giáo dục và Đào tạo.
Duong Huu Tong, Bui Phuong Uyen, and Ngo Van Anh Quoc. (2021). The improvement of 10th students' mathematical communication skills through learning ellipse topics. Heliyon, 7(11), e08282. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e08282.
Inprasitha, M. (2012). Synthesis report format for academically in school management by using lesson study and open approach. Khon Kaen: Clungnanavitaya LDT.
Kiều Mạnh Hùng. (2020). Góp phần phát triển năng lực toán học cho học sinh dự bị đại học ở vùng Tây Nguyên, Luận án Tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Đại học Vinh, Nghệ An.
Lê Ngọc Sơn và Nguyễn Dương Hoàng. (2020). Một số vấn đề về lý luận và thực hành dạy học Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
Trần Kiều. (2014). Về mục tiêu môn Toán trong trường phổ thông Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 102, 1-5.
Trần Nam Dũng (Tổng chủ biên), Trần Đức Huyên (Chủ biên), Nguyễn Thành Anh, Vũ Như Thư Hương, Ngô Hoàng Long, Phạm Thị Thu Thủy. (2022a). Toán 10 (Tập 2 - Chân trời sáng tạo). TP Hồ Chí Minh: Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Trần Nam Dũng (Tổng chủ biên), Trần Đức Huyên (Chủ biên), Nguyễn Thành Anh, Vũ Như Thư Hương, Ngô Hoàng Long, Phạm Thị Thu Thủy. (2022b). Toán 10 (Sách giáo viên - Chân trời sáng tạo). TP Hồ Chí Minh: Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
Vũ Thị Bình. (2016). Bồi dưỡng năng lực biểu diễn toán học và năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trong dạy học môn Toán lớp 6, lớp 7. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.