Organizing project-based learning “Designing an aquatic ecosystem”, Ecology and Environment section, in Grade 12 Biology
Main Article Content
Abstract
Project-based learning (PBL) is an active teaching method and in recent years has been widely implemented in high schools with many advantages. This method helps students approach Biology knowledge through projects, in which the students have to solve a real-life problem and create a specific product. Therefore, through PBL, teachers help students orientate the development of competencies and qualities, associating with textbook knowledge and practice. This article describes the process of organizing a teaching and learning project on the topic "Designing aquatic ecosystems", section Ecology and Environment, Biology in Grade 12. It is one of the topics closely related to life. On this project theme, students are to apply their knowledge of real-life problem solving, specifically designing a balanced, time-stable aquatic ecosystem, emphasizing the development of learning capacity to discover the world and applying knowledge and skills learned of Grade 12 students, improve the quality of educational activities of the General Education Curriculum 2018.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
General Education Curriculum 2018, project-based learning, ecosystem, aquatic ecosystem, Biology in grade 12
References
Beckett, G. H., & Slater, T. (2018). Project-Based Learning and Technology. In Liontas J. I., International Association T. and M. DelliCarpini M. (eds), The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching (1-7). DOI: 10.1002/9781118784235.eelt0427.
Bender, W. N. (2012). Project-Based Learning: Differentiating Instruction for the 21st Century. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, 1-42.
Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M, & Palincsar, A. (1991). Motivating Project-Based Learning: Sustaining the Doing, Supporting the Learning. Educational Psychologist, 26(3-4), 369-398. DOI: 10.1080/00461520.1991.9653139.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể. Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Sinh học. Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Thông tư số 26/2020/TT-BGDĐT sửa đổi, bổ sung một số điều của quy chế đánh giá, xếp loại học sinh trung học cơ sở và học sinh trung học phổ thông. Ban hành kèm theo Thông tư số 58/2011/TT-BGDĐT ngày 12 tháng 12 năm 2011 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.
Markham, T. (2011). Project Based Learning, A Bridge Just Far Enough. Teacher Librarian, 39(2), 38-42.
Nguyễn, V. H., & Vũ, T. T. T. (2017). Dạy học theo dự án và vấn đề phát triển năng lực nghiên cứu khoa học cho học sinh trong dạy học sinh thái học ở trung học phổ thông. TNU Journal of Science and Technology, 167(07), 79-83.
Pham, L. T. (2017). Comparison between Water Quality Index (WQI) and biological indices, based on planktonic diatom for water quality assessment in the Dong Nai River, Vietnam. Pollution, 3(2), 311-323. DOI: 10.7508/pj.2017.02.012.
Smith, K. L., & Rayfield, J. (2016). An Early Historical Examination of the Educational Intent of Supervised Agricultural Experiences (SAEs) and Project-Based Learning in Agricultural Education. Journal of Agricultural Education, 57(2), 146-160. DOI: 10.5032/jae.2016.02146.
Thủ tướng Chính phủ. (2001). Quyết định số 1363/QĐ-TTg Về việc phê duyệt đề án ''Đưa các nội dung bảo vệ môi trường vào hệ thống giáo dục quốc dân''.
Trịnh, V. B., Phan, Đ. C. T., & Trịnh, L. H. P. (2011). Dạy học dự án - từ lí luận đến thực tiễn. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 28, 3-12.