Designing experiential activities towards local culture for 5-6 year old children at kindergarten in Cao Lanh city, Dong Thap province

Thi Kim Anh Le1, Thi Nha Tho Huynh2, , Thi Ngoc Hao Nguyen2
1 Center for Training Partnership and Professional Development, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Student, Faculty of Primary and Pre-School Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Local contexts are very diverse, rich in the real life of preschool children. Without exploration, local contexts will continue naturally and objectively, regardless of the content or educational program of any preschool. However, from an educator's perspective, analyzing, exploiting and relying on local contexts to design experiential activities for preschool children to learn about local culture will contribute to improving effectiveness. Children's cognitive development and solving educational tasks are "by the children, for the children and based on the children" according to the perspective of the current Preschool Education Program. This article shares the meaning and importance of letting preschool children participate in experiential activities and provide guidelines to design experiential activities towards local culture for preschool children. 5-6 year olds in Cao Lanh city, Dong Thap province. This approach is to help children improve their understanding of culture, people, specialties, traditional festivals and local cultural features of Dong Thap. Thereb, it educates children about the good living values of their homeland and country, forming love for their homeland through the process of exploring and experiencing in the local cultural space.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương Đảng khóa XI. (2014). Nghị quyết số 33-NQ/TW, ngày 9/6/2014, Hội nghị lần thứ 9 Ban Chấp hành Trung ương Đảng (khóa XI) về xây dựng và phát triển văn hóa, con người Việt Nam đáp ứng yêu cầu phát triển bền vững đất nước.
Ban Chấp hành Đảng bộ Tỉnh khoá XI. (2021). Nghị quyết số 06-NQ/TU của Ban Chấp hành Đảng bộ Tỉnh khoá XI về xây dựng văn hoá và con người Đồng Tháp nghĩa tình, năng động, sáng tạo.
Hoàng, P. (2021). Từ điển tiếng Việt. NXB Hồng Đức.
Huỳnh, K. V. (2018). Hoạt động trải nghiệm trong giáo dục cho trẻ mầm non. Cổng thông tin điện tử Sở Giáo dục và Đào tạo tỉnh Đồng Tháp. Truy cập từ
https://dongthap.edu.vn/cau-chuyen-giao-duc/hoat-dong-trai-nghiem-trong-giao-duc-cho-tre-mam-non.html.
Nguyễn, T. D. & cs. (2022). Biện pháp giáo dục văn hóa địa phương cho trẻ mầm non. Chuyên san Khoa học giáo dục Trường Đại học Sư phạm, Đại học Huế, Số, 2(62), 174-182.
Thành Nhơn. (2023). Xây dựng văn hóa, con người Đồng Tháp “nghĩa tình, năng động, sáng tạo. Cổng thông tin điện tử Đồng Tháp. Truy cập từ https://dongthap.gov.vn/chi-tiet-bai-viet/-/asset_publisher/1mOzUrGkrdAE/content/id/14234954.
UNESCO. (2009). Khung Thống kê Văn hóa 2009 (FCS). Viện Thống kê UNESCO. Truy cập từ https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/unesco-framework-for-cultural-statistics-2009-vi.pdf.