Realities on high school students' perception of social work profession at Thien Ho Duong High School, Cao Lanh city, Dong Thap province

Van Hien Nguyen1, Van Khanh Duong2,
1 Student, Faculty of Culture Tourism and Social Work, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Faculty of Culture Tourism and Social Work, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The aim of this study is to explore and analyze the realities on high school students' perception of social work profession, including the job title, target clients, professional requirements, professional values, work environment/fields, legal basis, and the system of agencies and organizations involved in this profession. The study surveyed 270 students at Thien Ho Duong High School, Cao Lanh City, Dong Thap Province. Research findings show that their perception was very low, with most of them lacking understanding and having an inaccurate perception of the profession. This issue requires practical solutions to improve high school students' awareness of this profession in the future.

Article Details

References

Agarwala, T. (2008). Factors influencing career choice of management students in India. Career Development International, 13(4), 362-376. https://doi.org/10.1108/13620430810880844.
Alyafei, A. S. (2018). Contextual Factors Affecting Social Work Career Choice among Qatari Students. European Journal of Social Sciences, 56(1), 102–114. http://www.europeanjournalofsocialsciences.com/.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2024). Thông tư số 11/2024/TT-BGDĐT, ngày 18 tháng 9 năm 2024, Quy định mã số, tiêu chuẩn chức danh nghề nghiệp và xếp lương viên chức tư vấn học sinh trong các cơ sở giáo dục phổ thông và trường chuyên biệt công lập. https://chinhphu.vn/?pageid=27160&docid=211222.
Bùi, T. X. M. (2010). Giáo trình nhập môn công tác xã hội. Hà Nội: NXB Lao động - Xã hội.
Carpenter, P., & Foster, B. (1977). The career decisions of student teachers. Education Research and Perspectives, 4, 23-33.
Hoàng, T., & Chu, N. M. N. (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS (Tập 1 và 2). Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Hồng Đức.
Karaca, E., Gökçek Karaca, N., & Dziegielewski, S. F. (2016). Factors Affecting Choice and Satisfaction: Social Work in Turkey. Journal of Social Service Research, 42(4), 565-571. https://doi.org/10.1080/01488376.2016.1147520.
Lê, T. T., & cs. (2016). Nhận thức của sinh viên ngành Công tác xã hội về tiếp cận và huy động nguồn lực cộng đồng. Tạp chí Nguồn nhân lực và An sinh xã hội. Truy cập từ http://ulsa.edu.vn/NewsDetail.aspx?ID=1707.
Lê, T. X. T. (2015). Thực trạng xu hướng nghề của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Công nghệ, Số 1(1), 21-24.
Nguyễn, H. H. (2015). Xu hướng chọn nghề của sinh viên ngành Công tác xã hội. Hà Nội: Đại học Lao động - Xã hội.
Nguyễn, H. H. (2018). Cơ sở lý luận và thực tiễn nhằm hoàn thiện pháp luật về công tác xã hội. Tạp chí Khoa học Học viện Phụ nữ Việt Nam, Số 1, 33-43.
Nguyễn, T. H. (2014). Nhận thức về nghề nghiệp của sinh viên ngành công tác xã hội. Tạp chí khoa học xã hội, số 2, 83-92.
Tạ, T. T., & Nguyễn, M. T. (2024). Nhận thức nghề nghiệp của sinh viên ngành công tác xã hội tại Đại học Thái Nguyên. Tạp chí Giáo dục, 24(14), 53-58.
Thủ tướng Chính phủ. (2010). Quyết định số 32/2010/QĐ-TTg, ngày 25/3/2010 phê duyệt Đề án phát triển nghề công tác xã hội giai đoạn 2010 - 2020. Truy cập từ https://vanban.chinhphu.vn/default.aspx?pageid=27160&docid=93914.
Trường Đại học Đồng Tháp. (2021). Báo cáo thường niên Trường Đại học Đồng Tháp (Lưu hành nội bộ).
Võ, T. T. L., & Huỳnh, H. T. (2016). Giáo trình Phương pháp nghiên cứu khoa học và viết đề cương nghiên cứu (ứng dụng trong lĩnh vực kinh tế - xã hội). Cần Thơ: NXB Đại học Cần Thơ.