Application of information technology in online teaching and learning activities at universities in the new context

Le Vuong Ngoc Nguyen1,
1 Faculty of Economics and Management, Van Hien University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

 With the strong development of technology, online teaching is becoming an inevitable trend of education in the 4.0 era to meet learner needs and requirements of diverse teaching and training forms in the new context. Every creative approach comes with efforts. The benefits of online teaching can be deployed as a creative approach. Therefore, when planning an online course, educators can consider the comprehensiveness of the teaching organization process, in which the teacher role is very important. To gain optimal benefits that this form of teaching brings, the ability to apply information technology in teaching needs to be flexible and practical to achieve the set goals. This study discusses the role of information technology in online teaching activities, evaluate practice and propose measures to improve the effectiveness of information technology application in online teaching at universities.

Article Details

References

Bá Hải. (2018). Đẩy mạnh ứng dụng công nghệ thông tin trong ngành giáo dục. Giáo dục và Thời đại. Truy cập từ https://eitsc.edu.vn/index.php/vi/news/tin-tuc-su-kien/day-manh-ung-dung-cong-nghe-thong-tin-trong-nganh-giao-duc-21.html.
Ban chấp hànhTrung ương. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW, ngày 04/11/2013 của Hội nghị lần thứ tám Ban chấp hành TW khóa XI về “Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa - hiện đại hóa trong điều kiện nền kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế”. Nghị quyết của Hội nghị Trung Ương 8 khóa XI về Đổi mới căn bản toàn diện giáo dục.
Hoàng, T. H. (2021). Biện pháp nâng cao chất lượng dạy học trực tuyến ở trường đại học của nước ta trong bối cảnh hiện nay. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 245(2), tháng 7/2021, 4-6.
Horton, W. (2011). E-learning by design. John Wiley and Sons.
Hồ, V. T. (2021). Nhận diện các thuận lợi và khó khăn khi tổ chức hoạt động bồi dưỡng theo hình thức trực tuyến. Kỷ yếu Hội thảo khoa học “Nâng cao hiệu quả hoạt động bồi dưỡng theo hình thức trực tuyến”, Trường Đại học Đồng Tháp, tháng 5/2021.
Mason, R., & Rennie, F. (2006). Elearning: The Key Concepts. Routledge. London: Routledge.
Nguyễn, V. Đ. (2012). Ứng dụng công nghệ thông tin khai thác hiệu quả phòng học bộ môn trong quá trình dạy học ở Trường Đại học Đồng Tháp. Tạp chí Giáo dục, 277/2012, 26-27.
Nguyễn, T. T. (2021). Thúc đẩy sự hứng thú của sinh viên khi tham gia học tiếng Anh trực tuyến. Tạp chí Khoa học – Trường Đại học Mở Hà Nội, Số 67(5/2020), 48-55.
Nguyễn, T. H. H. (2021). Nâng cao hiệu quả dạy và học trực tuyến tại các trường đại học. Tạp chí Quản lý Giáo dục, 6, 26-30.
Sun, A., & Chen, X. (2016). Online education and its effective practice: A research review. Journal of Information Technology Education: Research, 15, 157-190. https://doi.org/10.28945/3502.
Stern J. (2020). Introduction to Online Teaching and Learning. Truy cập từ http://www.wlac.edu/online/documents/otl.pdf.
Trần, M. T. (2021). Quản lí ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học tại các trường trung học cơ sở tỉnh Hải Dương hiện nay. Luận án tiến sĩ, Quản lý giáo dục, Học viện Quản lý giáo dục.
Thủ tướng Chính phủ. (2017). Quyết định số 117/QĐ-TTg ngày 25/01/2017 “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin trong quản lý và hỗ trợ các hoạt động dạy - học, nghiên cứu khoa học góp phần nâng cao chất lượng giáo dục và đào tạo giai đoạn 2016 - 2020, định hướng đến năm 2025” .
Vương, T. N. Q. (2022). Quản lí ứng dụng ICT trong dạy học khối ngành kỹ thuật ở các trường đại học trên địa bàn thành phố Hà Nội hiện nay. Luận án tiến sĩ, Quản lý giáo dục, Học viện Chính trị.