Management measures for life skills education activities for high school students in Ninh Kieu district, Can Tho city
Main Article Content
Abstract
Managing life skills education activities for students involves equipping them with healthy behaviors, helping them gain life experiences, and fostering cultural and human values relevant to the current era. This process provides students with a solid foundation to transition to new environments and relationships. To provide a basis for proposing feasible measures for managing life skills education activities for high schools in Ninh Kieu District, Can Tho City, we conducted an assessment of the current management status of life skills education activities in four high schools in the district. It involved surveying the opinions of administrators, teachers, parents, and students using a 5-level Likert scale questionnaire. The survey results indicate that the concerned task in the district has received attention and achieved certain outcomes. However, there are still existing limitations and shortcomings to be noted. Based on these findings, this paper proposes seven measures for improvement on the related issues.
Keywords
High school students, life skills education, management.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 Hội nghị Ban chấp hành Trung ương khóa XI “về đổi mới căn bản, toàn diện Giáo dục và Đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế”.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo ban hành Chương trình giáo dục phổ thông.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2022). Sổ tay hướng dẫn giáo dục đạo đức, lối sống cho học sinh, Hà Nội.
Dương, V. K. (2023). Nhu cầu giáo dục kỹ năng sống của học sinh trung học phổ thông ở thành phố Cao Lãnh, tỉnh Đồng Tháp. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 2 (281).
Delors, J. et al. 1996. Learning: the treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-First Century. Paris: UNESCO.
Đỗ, T. T. (2017). Một số biện pháp quản lí hoạt động giáo dục kỹ năng sống cho học sinh ở các trường trung học phổ thông, thành phố Biên Hòa, tỉnh Đồng Nai. Tạp chí Giáo dục, số 414.
Huỳnh, V. S. (2009). Nhập môn kỹ năng sống. Thành phố Hồ Chí Minh: NXB Giáo dục.
Nguyễn, T. B. (2017). Giáo trình Giáo dục kỹ năng sống. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn, V. Đ., & Phạm, M. H. (2013). Giáo trình phương pháp nghiên cứu khoa học quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Sở Giáo dục và Đào tạo thành phố Cần Thơ. (2022). Báo cáo tổng kết năm học 2021-2022.
Sở Giáo dục và Đào tạo thành phố Cần Thơ. (2023). Báo cáo tổng kết năm học 2022-2023.